Popular Posts

Thursday 25 May 2017

Fikiranku ... Terima kasih Tuhan ...

Terima kasih Tuhan ... kerana merantaiku dengan cintaMu
Mengajarku erti bahagia
Menjadi ... manusia
Dan manusia ini ... hambaMu ...

Hari ini ...
Hari ini adalah hari pelbagai makna
Adalah hari aku ditarbiah oleh Penciptaku akan pelbagai rasa.
Adalah hari aku belajar mengerti akan  erti  sebuah erti ... tanpa rasa prejudis

Hari ini ...
Aku dibangunkan tika jam belum mencecah 3:30 pagi untuk mentafsir erti syukur ...
Untuk menyingkap di sebalik segala yang tersurat
Menyelam di dasar yang tersirat ... dari garis cerita
yang terukir pada  raut-raut wajah ...
yang terpahat pada senyuman yang terbatas
Maka aku diajar ...
Untuk bangun menitiskan air mata demi memahami penderitaan dan perjalanan hidup insan lain
dan aku diajar untuk menjadi hambaNya yang lebih memahami ...
Erti sebuah kehidupan ... erti sebuah pengorbanan yang tidak pernah bertepi

Hari ini  ...
aku pelajari ... nilai yang tidak kubaca dari buku
tidak kuraih di gedung ilmu
tidak kuwarisi dari guru

Hari ini ...
Aku pelajari ... erti sebuah kasih ...
kiranya ...
Kasih sayang tulus tidak mengenal rupa
Kasih sayang tulus tidak bersyarat
Kasih sayang tulus tidak pernah meminta balas

Hari ini aku pelajari ...
bahawa hidup ini terlalu singkat
dan aku terlalu alpa  dan hanyut dalam arus hidupku
Sangkaku ... sudah cukup besar mujahadahku
sedang aku sendiri selalu terbabas
melangkaui batas janji yang ku sempadankan
buat mencari redha tuhan

Hari ini aku pelajari ...
bahawa tanggung jawabku terlalu besar
sedang aku ... masih aku
dan hatiku bagai direntap apabila dua tangan itu menyatu ...
Egoku bagai direnggut ...
Bila lafaz itu dizahir ... tulus dari hati ... tanpa fikir ... tanpa ragu
Terzahir dari kasih ... yang tidak berbelahbagi
"Walau burukpun dia ... dia tetap adik saya ... dan kami tidak mahu berpisah!!!"

dan hari ini aku pelajari ... untuk menjadi insan yang lebih memahami


Terima kasih Tuhan ... atas pelajaran hari ini

#Ojai25Mei 2017#

-peace-
>__<


No comments:

Post a Comment