Popular Posts

Sunday, 14 August 2011

Cerpen : Selamat Hari Guru !


Di suatu pagi ....
“Hoii! Berapa kali nak aku kejutkan kau?. Ni dah pukul 7:00 pagi. Bila lagi kau nak bangun?. Asyik nak membesarkan tidur je!!”. Jerit kak Jiah pada adiknya Abu Zahrin.
Hari ini seperti hari-hari yang lepas , kak Jiah akan terjerit-jerit mengejutkan adiknya Abu Zahrin untuk ke sekolah. Remaja yang baru meningkat naik ini semakin liat untuk bangun pagi apatah lagi untuk ke sekolah.
Minggu lepas Kak Jiah menerima surat amaran ponteng kali ketiga daripada pihak sekolah. Sekali lagi kesalahan ponteng dilakukan , Abu Zahrin sudah layak dibuang sekolah.
“Huh! “. Kak Jiah mengeluh. Berat benar tanggungan jiwanya membesarkan adik yang seorang ini. Dulu adiknya  Zailan tidaklah seteruk ini. Sungguhpun Zailan tidak cemerlang dalam pelajaran namun Kak Jiah tidak pernah  mendapat sebarang surat amaran daripada pihak sekolah. Zailan seorang pelajar yang lemah , SPM nya hari itupun hanya lulus Bahasa Melayu sahaja , itupun dengan gred 7D. Namun dengan berbekalkan sikap yang baik dan sopan , Zailan berjaya bekerja sebagai jurujual di Pasaraya Jusco.
“Zahrin! Bangunlah. Nanti kau lambat lagi ke sekolah . Bila cikgu marah kau mengamuk , bukannya tahu nak minta maaf bila buat salah. Ini tidak memanjang kau saja yang betul. Orang lain semuanya salah!!”. Bebel kak Jiah lagi.
“Arrggghhhh!!. Asyik membebel je akak ni.. Patutlah sampai sekarang tak kahwin-kahwin lagi!”. Balas Abu Zahrin setelah tidak tahan mendengar ocehan kakaknya.
“Apa kau kata?. Aku tak kahwin ni sebab suka membebel?. Hoii!! Sedar sikit dik ooiii . aku tak kahwin-kahwin lagi ni sebab kaulah. Siapa nak kahwin dengan aku kalau kena jaga budak lelaki bermasalah macam kau ni?!”. Balas Kak Jiah.
“Ahh! Sudahlah!!”. Bersama jeritan itu Abu Zahrin bingkas bangun , masuk ke dalam bilik air lalu menghempas pintunya dengan kuat.
“Gedebuummm!!”. Bunyi pintu dihempas.
“Hah! Elok benarlah tu. Bila marah hempaskan barang. Esok bila semua dah jahanam, duduklah kita sama-sama di bawah jambatan!”. Tempelak kak Jiah. Abu Zahrin tidak menghiraukan ‘bising’ kakaknya itu. Air disimbah semakin banyak ... ‘Gedebusshhh! Gedebusshhh!  Gedebusshhh!!!’


... seperti lipas kudung lintang pukang berlari masuk ke kawasan sekolah .
Seperti hari-hari yang lain juga , Abu Zahrin berjalan lambat-lambat ke sekolah. Pakaian seragam putih  yang sudah menguning itu sengaja dibiarkan lepas keluar. Sudah berkali-kali cikgu-cikgu di sekolah menegur.
“Abu Zahrin , kenapa tak masukkan baju dalam seluar?”. Tanya Puan Azlina , guru Sains.
“Abu Zahrin, masukkan baju dalam seluar!!”. Jerit Puan Zurina , guru disiplin sekolah.
“Abu , berapa kali cikgu nak kena tegur awak?. Tolong masukkan baju dalam seluar , boleh?”. Tegur pula Puan Juriah , kaunselor sekolah.
“Ya cikgu , saya ke tandas untuk masukkan baju dalam seluar”. Itulah jawapan yang sentiasa diberi oleh Abu Zahrin setiap kali kekemasan dirinya dipertikai.
Tiba-tiba perhatian Abu Zahrin tertumpu pada sekumpulan pelajar India yang juga lambat ke sekolah. Jantungnya berdegup kencang. Kakinya bagaikan terpaku.
“Aduh! Matilah aku kali ni!!”. Kata Abu Zahrin di dalam hatinya.
“Dei Tambi!!”. Jerit  Kalli , salah seorang daripada pelajar India tersebut. Bersama laungan itu semua pelajar yang ada bersamanya berlari laju ke arah Abu Zahrin. Abu Zahrin juga tidak menangguh masa , seperti lipas kudung lintang pukang berlari masuk ke kawasan sekolah. Sampai di depan pintu pagar sekolah , sedia menanti guru disiplin  Puan Zurina bersama tiga orang pengawas bertugas.
“Hah tahupun awak tu lambat. Penat berlari?”. Sindir Puan Zurina. Abu Zahrin diam. Kepalanya ditundukkan sedikit lalu menoleh ke belakang. Kalli  dan empat orang pelajar India yang bersamanya sedang termengah-mengah , berpura-pura baik apabila lalu di hadapan Puan Zurina.
“Selamat pagi cikgu!”. Sapa mereka.
“Ya . Selamat pagi. Kenapa lambat hari ini?”. Tanya Puan Zurina.
“Errr .... saya sakit perut cikgu. Malam tadi termakan kari basi”. Jawab Kalli
“Ha ha ha”. Tergelak empat pelajar India yang lain mendengar alasan Kalli.
“Hah! Ganesan , John , Kumar dan awak ni , siapa nama?”. Tanya Puan Zurina kepada pelajar India yang baru berpindah ke sekolah itu minggu lalu.
“Err ... Kumaresan cikgu”.
“Hah eloklah tu. Gabungan Kumar dan Ganesan ye?.  Apa pula alasan awak datang lambat ni?”. Tanya Puan Zurina.
“Err ... kami kejar ayam cikgu”. Jawab Kumaresan selamba sambil menjeling ke arah Abu Zahrin.
“Dah sudah jangan nak merepek!. Bagi nama pada pengawas”. Balas Puan Zurina.
“Nanti waktu rehat panggil balik mereka berlima ni dan bawa ke tandas pelajar lelaki. Suruh dia orang cuci lubang tandas. Sorang satu. Dah bersih baru benarkan mereka naik ke kelas”. Arah Puan Zurina kepada pengawas bertugas.
“Chitt!!”. Ludah Kumaresan. Marah sungguh dia mendengar hukuman yang diberi Puan Zurina.
...  seisi sekolah digemparkan dengan satu kemalangan ...
“Assalamualaikum cikgu. Maaf saya lambat”. Abu Zahrin meminta izin masuk ke dalam kelas. Cikgu Mazni yang sudah mula mengajar memandang ke arahnya.
“Lambat lagi hari ini Zahrin?. Masuk cepat , cikgu dah mula mengajar ni”. Arah cikgu Mazni.
Abu Zahrin terus berjalan masuk dan duduk di tempatnya , baris paling depan . Betul-betul di hadapan meja guru!
“Abu , napa lambat hari ini?”. Tanya Daniel , seorang mualaf berbangsa China yang duduk bersebelahan dengan Abu. Sengaja guru kelas mereka , cikgu Asni meletakkan Abu di hadapan dan duduk di sebelah Daniel. Niatnya tidak lain hanyalah untuk memastikan Abu Zahrin akan dapat focus di dalam kelas. Daniel pula adalah antara pelajar yang cemerlang di kelas itu. Cikgu Asni berharap Daniel akan dapat menjadi contoh yang baik buat Abu Zahrin.
“Aku bangun lambat!”. Jawab Abu Zahrin . Malas untuk bercerita panjang.
Sepanjang kelas berjalan , Abu Zahrin sedikitpun tidak dapat memberikan tumpuan apatah lagi memahami setiap butir yang diperkatakan oleh cikgu Mazni. Fikirannya kusut memikirkan masalah yang dihadapinya kini.
“Kalau aku tak dapat ganti  balik barang tu , matilah aku!”. Fikirnya resah. Sesekali keluhan beratnya dapat didengari oleh Daniel.
“Apa sajalah yang mengganggu Abu ini?”.Fikir Daniel pula.
“Daniel! Abu!. Sedang fikir apalah tu sampaikan cikgu tanya langsung tidak dijawab”. Sergah cikgu Mazni. Daniel dan Abu Zahrin terkejut.
“Ya cikgu?”. Tanya mereka serentak.
“Hmm ... tadi cikgu tanya , macam mana kembar seiras boleh terjadi”. Beritahu cikgu Mazni.
“Errr ... daripada persenyawaan antara satu sperma dan satu ovum , membentuk satu zigot. Kemudian satu zigot ini membahagi dua. Sebab itulah ciri-ciri genetik kembar seiras ini sama. Rupa paras pun sama cikgu”. Jawab Abu Zahrin.  Daniel terdiam. Cikgu Mazni juga terdiam. Kawan-kawan kelas yang lain juga terdiam. Semua merasa hairan dan kagum kerana Abu Zahrin , pelajar paling bermasalah di sekolah dapat menjawab soalan cikgu Mazni dengan mudah.
“Wah! Hebatlah Abu Zahrin!!”. Jerit Swee Lan memecahkan kesunyian , gadis China ini memang sentiasa prihatin terhadap Abu Zahrin. Entah mengapa  setelah dia mendapat tahu tentang latar belakang hidup Abu Zahrin , simpatinya melimpah ruah untuknya.
Semuanya berlaku semasa mereka sedang sama-sama mengambil keputusan UPSR tiga tahun lepas. Dirinya , Daniel dan Abu Zahrin adalah tiga daripada tiga belas pelajar cemerlang yang mendapat keputusan 5 A tahun itu. Sedang mereka bergelak ketawa , gembira dengan keputusan yang diperolehi , tiba-tiba seisi sekolah digemparkan dengan satu kemalangan yang berlaku di hadapan pintu pagar sekolah. Sebuah kereta proton saga lama merempuh bas sekolah  yang sedang menunggu pelajar.
“Apa yang terjadi?” Tanya pengawal yang bertugas sambil berlari meluru ke tempat kejadian. Bukan dia sahaja malah seisi warga sekolah yang mendengar dentuman kuat itu turut serta ke tempat kejadian termasuklah Swee Lan , Daniel dan Abu Zahrin. Sesampai sahaja mereka bertiga di tempat kejadian , Abu Zahrin terus meluru ke hadapan sambil menjerit , meraung dan memanggil-manggil  emak dan ayahnya .
“Huh?!” Daniel kurang faham.
“Itu kereta mak dan ayah Abu Zahrinlah!”. Kata Swee Lan agak terkejut.
“Apa yang terjadi. Kenapa kereta ayah dia rempuh bas?”. Tanya Daniel , masih tidak faham.
“Entah. Tak tau!”. Jawab Swee Lan.
Akhirnya semua persoalan itu terjawab apabila keesokan harinya cikgu kelas mereka , cikgu Mariam memberitahu semua ahli kelas bahawa kedua ibu bapa Abu Zahrin telah meninggal dunia di tempat kejadian.
“Cikgu , kenapa bapa Abu Zahrin langgar bas?”. Tanya seorang pelajar.
“Sudah ditakdirkan. Tadi cikgu dimaklumkan yang bapa Abu Zahrin itu tiba-tiba diserang strok semasa memandu menghampiri sekolah. Ibu dia pula panik dan tidak pandai memandu.  Strok itu menyebabkan kaki bapa Abu Zahrin serta merta mengejang dan tertekan minyak , tak dapat nak dialihkan. Semuanya berlaku dalam sekelip mata. Inilah yang dinamakan takdir. Awak semua sebagai kawan , tolonglah bagi semangat kepada Abu Zahrin. Kasihan dia , tentu sekarang ini dia sedang bersedih sangat”. Terang cikgu Mariam.

Sebaik saja mengetahui kejadian yang sebenarnya , air mata Swee Lan tiba-tiba sahaja jatuh mencurah-curah tanpa dapat ditahan-tahan.
“Eh , awak nangis?”. Tanya  Daniel. Sepantas kilat Swee Lan mengesat air matanya.
“Heee ... Swee Lan menangis! Swee Lan menangis!”. Ejek Akhbar , pelajar yang terkenal dengan sikapnya yang suka menyibuk.
“Eeee ... Swee Lan suka Abu!. Swee Lan nak Abu! Swee Lan sayang Abu!”. Ejek pula Syafiqah.
“Hei sudahlah!. Kawan kita Abu Zahrin sedang bersedih sekarang ni. Kenapa awak berdua nak mengejek-ngejek pula?”. Marah Idzham , ketua kelas.
“Kami tak ejek Abu. Kami ejek Swee Lan!”. Balas Akhbar.
“Betul! Betul! Betul!”. Syafiqah mengiakan.
“Eeee ... tak fahamlah kamu orang ini. Kenapa kejam sangat?!”. Jerit Swee Lan sebelum berlari ke tandas.
“Hai Swee Lan , awak pula nak berangan?”. Tegur cikgu Mazni. Swee Lan tersentak ...
“Errr ... maaf cikgu”. Katanya perlahan  sambil mencuri pandang Abu Zahrin. Abu Zahrin diam , langsung tidak ambil pusing apa yang berlaku di sekitarnya.
Cikgu Mazni meneruskan pembelajaran hari itu. Dari kisah kembar seiras beralih pula kepada kembar tidak seiras dan berakhir dengan kembar siam.

Peristiwa dalam tandas ...
“Oii! Bila kau mahu bayar balik?”. Soal Ganesan sambil tangannya mencekak leher Abu Zahrin. Badan Abu Zahrin ditolak rapat ke dinding tandas.
“Nanti aku bayarlah!”. Jawab Abu Zahrin.
“Bila?: Dah dua minggu kau kata nanti! Nanti!”. Sampuk Kumaresan sambil menendang keting Abu Zahrin. Terlepas cengkaman Kumaresan apabila Abu Zahrin menjerit kesakitan lalu memegang keting kakinya.
“Dushh!”. Satu lagi sepakan daripada  Kumar menghentam tepat ke perut Abu Zahrin.
“Arrggghhhh!”. Jerit Abu Zahrin lalu jatuh terperosok ke bawah sinki.
“Hoi!! Apa ni? Gaduh ke?!”. Jerit Siva , penolong ketua pengawas sekolah yang kebetulan lalu di hadapan tandas.  Sepantas itu juga ketiga-tiga pelajar yang membelasah Abu Zahrin berlari  merempuh keluar.
“Awak tak apa-apa?”. Tanya Siva kepada Abu Zahrin. Abu Zahrin menggeleng-gelengkan kepalanya.
“Mari saya tolong awak. Kita ke bilik disiplin buat laporan”. Ajak Siva sambil cuba membantu membangunkan Abu Zahrin.
“Err ... tak apalah. Aku boleh bangun sendiri. Aku tak nak buat kecoh. Ni sikit saja. Aku ok”. Balas Abu Zahrin sambil menolak tangan Siva. Terhuyung –hayang Abu Zahrin berjalan    keluar dari tandas. Sebaik saja dia melangkah keluar , langkahnya segera mati apabila terpandangkan cikgu Asni sudah siap berdiri di hadapan tandas.
“Sudah , mari ikut saya”. Arah cikgu Asni lalu membawa Abu Zahrin masuk ke dalam bilik bimbingan pelajar. Kebetulan bilik itu kosong dan kaunselor pula sedang bertugas rasmi di luar sekolah.
“Duduklah”. Pelawa cikgu Asni sambil menunjukkan ke arah sofa yang memang disediakan untuk sesi kaunseling murid. Tanpa sepatah kata Abu Zahrin duduk   , menundukkan kepala. Cikgu Asni masuk ke bilik kerja kaunselor lalu keluar bersama peti kecemasan yang memang sedia tersimpan di situ.
“Mari . Biar cikgu bersih dan tampalkan  luka awak”. Kata cikgu Asni sambil membersihkan luka di dahi Abu Zahrin , mungkin terhantuk pada bucu sinki semasa dibelasah tadi. Selesai membersih dan menampal plaster pada luka tersebut , cikgu Asni mulai bertanya.
“Ada mana-mana bahagian lain badan kamu yang luka?”. Abu Zahrin hanya menggelengkan kepalanya.
“Abu Zahrin , awak bergaduh dengan geng Kumar ye?”. Tanya cikgu Asni. Abu Zahrin diam.
“Awak tak boleh diamkan perkara ini.  Mari kita buat laporan di bilik disiplin”. Cikgu Asni  bangun mengajak Abu Zahrin.
“Tak payahlah cikgu. Saya tak nak kecoh. Ini perkara kecil saja”. Jawab Abu Zahrin.
“Perkara kecil?. Cuba awak lihat apa yang telah terjadi pada diri awak. Nasib baik Siva masuk ke dalam tandas tadi tau. Kalau tidak tak tahulah apa yang akan berlaku pada awak”. Jawab cikgu Asni.
“Kalau awak tidak mahu lapor atau perpanjangkan perkara ini , awak harus berterus terang dengan saya. Apa sebenarnya yang telah terjadi. Kenapa geng Kumar memusuhi awak?”. Cikgu Asni memberikan kata dua.
“ Mereka tak salah apa-apa. Saya yang salah!”. Balas Abu Zahrin.
“Saya tidak faham”. Kata cikgu Asni.
“Cikgu , tolonglah . Biar saya uruskan perkara ini sendiri”. Pinta Abu Zahrin.
“Huh!. Baiklah kalau awak tetap berdegil. Saya tidak dapat berbuat apa. Tapi untuk makluman awak kes ini sudahpun jadi kes disiplin kerana saya pasti Siva telahpun menjalankan tugasnya membuat laporan pergaduhan yang berlaku. Suka atau tidak awak harus menghadapinya”. Terang cikgu Asni.
“Baiklah sebelum masuk ke kelas , sila kemaskan diri awak. Pergilah ke dalam dan masukkan baju ke dalam seluar”. Arah cikgu Asni.
“Maaf cikgu. Zip seluar saya dah rosak sebab tulah saya biarkan baju di luar”. Terang Abu Zahrin.
“Rosak?. Kalau rosak kenapa masih dipakai?”. Tanya cikgu Asni. Abu Zahrin hanya menundukkan kepalanya , diam. Sikapnya itu membuatkan cikgu Asni memandangnya dengan lebih teliti , daripada hujung rambut sampai ke hujung kaki.
Rambut yang dipotong pendek hampir botak , pakaian seragam putih yang agak sempit dan  sudah kekuningan warnanya. Beberapa butang baju yang dijahit semula menggunakan benang bewarna hitam. Seluar hijau lusuh yang juga sudah agak sendat dan pendek. Kasut putih yang kotor tidak bercuci pula koyak dihujung jarinya. Sarung kaki?. Langsung tidak dipakai!
Melihatkan keadaan Abu Zahrin , cikgu Asni menjadi insaf. Tersentap rasa hatinya , “Bagaimanalah aku boleh sebegini buta , tidak langsung melihat kesusahan yang dilalui pelajarku ini?”. Katanya di dalam hati.
“Baiklah Abu Zahrin , balik sekolah nanti tunggu cikgu di depan bilik guru. Cikgu akan bawa awak ke Jusco untuk beli pakaian sekolah yang baru. Lepas tu cikgu sendiri akan hantar awak pulang ke rumah. Sekarang ni awak baliklah ke kelas dahulu. Nanti banyak pula pelajaran yang awak ketinggalan”. Arah cikgu Asni sebelum berlalu pergi meninggalkan Abu Zahrin sendirian , terpinga-pinga.
Sebaik sahaja habis berurusan dengan Abu Zahrin , cikgu Asni segera ke bilik Disiplin. Betul seperti jangkaannya , Kumar , Ganesan dan Kumaresan sudahpun dipanggil. Mereka sedang disoal siasat berkenaan kejadian pergaduhan tiga lawan satu yang berlaku di tandas tadi. Puan Hasiah , guru penolong Kanan HEM sendiri sedang menjalankan siasatan.
“Ini hal luar cikgu. Bukan hal sekolah!”. Jawab Kumar bila disoal.
“ Yelah! Hal luar tapi kamu bawa sampai ke sekolah!!” Tengking Puan Hasiah. Suaranya cukup tinggi apabila sedang marah.
“Kalau awak tak mahu kita selesai di sini. Kita bawa ke balai. Hal gaduh ni boleh bawa mati. Bukan main-main punya!”. Marah cikgu Hasiah lagi , terpaksa memberi kata dua kepada pelajar yang berdegil ini.
“Tak mau cikgu. Kita selesai sini”. Jawab Ganesan.Takut dia apabila diugut ke balai. Pasti mati dia dikerjakan oleh bapanya nanti.
“Cikgu , kita minta maaf pada Abu. Kira selesai sini. Tak mahu sampai ke balai”. Pinta Ganesan.
“Habis , nanti lain hari kamu jumpa dia di luar sana kamu belasah sama dia , polis akan tangkap kamu juga. Macam mana saya nak pastikan kamu takkan ganggu dia lagi?”. Tanya Puan Hasiah.
“Tak pe cikgu. Kami janji. Dia ada hutang kami. Kami takkan tuntut lagi. Kira habis”. Jawab Kumar.
“Betul?”. Tanya cikgu Hasiah sambil memandang wajah ketiga-tiga anak muridnya itu seorang demi seorang.
“Betul cikgu!”. Jawab mereka serentak.
“Baiklah , saya setuju tapi kamu bertiga harus menulis surat akuan perjanjian yang ditandatangani oleh kamu sendiri. Sekiranya sesuatu berlaku kepada Abu Zahrin selepas ini sama ada di sekolah atau di luar sekolah , kamu bertiga akan menjadi orang yang paling disyaki. Saya sendiri tidak akan teragak-agak menyerahkan surat akuan perjanjian ini ke balai polis”. Ugut cikgu Hasiah. Mereka bertiga hanya mampu mengangguk.
Cikgu Asni menarik nafas lega , memandang wajah ketiga-tiga anak muridnya itu dengan senyuman.
“Cikgu harap kamu semua boleh menjadi sahabat baik. Saling menjaga satu sama lain. Abu Zahrin itu anak yatim piatu. Kasihan dia. Berkawanlah dengan baik ya”. Nasihat cikgu Asni.
“Kalau boleh cikgu tahu apa hutang Abu Zahrin pada kamu?”. Tanya cikgu Asni.
“Err ... pisau lipat pelbagai guna saya dia curi dan jual. Dia sudah mengaku curi dan janji mahu ganti. Sudah dua minggu tapi tak ganti-ganti lagi”. Terang Ganesan.
“Oh itu. Kalau begitu  nanti balik sekolah awak ikut saya ke jusco. Kita cari pisau lipat yang baru untuk awak. Mahu?”. Tanya cikgu Asni. Ganesan tersenyum ... “Betul ke cikgu?”. Tanyanya.
“Betul. Tapi sebelum tu awak kena telepon ibu bapa awak , bagitahu mereka awak keluar dengan saya”. Pesan cikgu Asni dan Ganesan mengangguk gembira. Selesai membuat surat akuan perjanjian , mereka bertiga kembali ke kelas.
“Pasal pisau lipat je sampai mahu bertumbuk begitu!”. Keluh cikgu Asni.
“Budak-budak , begitulah.  Err... betul ke cikgu nak bawa budak tu ke Jusco nanti?”. Tanya Puan Hasiah.
“Ya . Kalau itu akan dapat mendamaikan mereka”. Kata cikgu Asni sambil tersenyum sebelum melangkah keluar meninggalkan bilik disiplin.
Sambutan Hari Guru Sekolah
Sudah lebih dua bulan peristiwa pergaduhan itu berlaku. Hari ini semua pelajar sedang sibuk membuat persiapan bagi meraikan para guru yang sudah banyak berjasa. Ganesan dan kawan-kawannya juga sibuk membuat persiapan. Mereka bersama ahli kelas 3 Hepta akan membuat persembahan lakonan sempena hari guru yang akan disambut esok.
Tidak ketinggalan Abu Zahrin dan Daniel sedang sibuk berlatih mendeklamasikan puisi khas yang mereka cipta istimewa buat para guru. Sahabat baik mereka Swee Lan pula akan memainkan piano bagi mengiringi persembahan mereka.
                                    Selamanya kau mencurah bakti
                                    Entah sampai bila tanpa jemu
                                    Lama dulu hingga kini
                                    Amat besar sentuhan kasihmu
                                    Membantu anak muridmu yang dungu ini
                                    Agar kami boleh harungi onar sembilu
                                    Tanpa rasa gentar dihati
                                                            Hari ini kami bersamamu
                                                            Akan kami kenang segala jasamu
                                                            Ramah mesra tunjuk ajarmu
                                                            Indah terpahat di dalam kalbu
                                    Guru ,  kaulah pelita ilmu
                                    Untuk menyinari hari anak bangsamu          
                                    Ribuan ucapan ‘terima kasih guru’
                                    Untuk kamu guruku ....
                       
                                    Selamat Hari Guru!!!
                          Hasil Nukilan: Abu Zahrin/Mei 2011
Sambutan hari guru tahun ini sangat meriah. Senyuman menghiasi setiap wajah . Lepas satu persembahan ke satu persembahan hingga tibalah giliran Abu Zahrin , Daniel dan Swee Lan membuat persembahan mereka.  Cikgu Asni menjadi hiba , menitis air matanya ... murid paling bermasalah di sekolah kini berdiri di atas pentas dengan pakaian yang cukup kemas!

 (2988 Bilangan patah perkataan)
                                                                       

 Hasil Karya:    Rozai Asnizah Mohd Shariff
                        Anugerah Pertandingan Penulisan
                        Sempena Hari Guru Daerah Sepang 2011

Cerita dalam puisi 1


 Cinta dan Harapan

                         Aku suka kamu
                         Kalau bolehku bisikkan padamu
                         Umpama mesra deru angin lalu

                   Supaya kau tahu isi hatiku
                   Utuhnya rasaku terpahat di kalbu
                   Kau pasti terharu kerna ianya sejak dulu
                   Aku cinta kamu tanpa jemu

                          Ku harap  kau juga begitu
                          Akan menyambut seruan batinku
                          Memupuk kasih menyemai rindu
                          Untuk kau dan aku , kan  akhirnya bersatu

                                                                                                        
                                                                       Ragu Sebuah Cinta

                                                           Cinta?
                                                                                       Indah dirasa ...
                                                              Namun tahankah diuji?
                                                             Tatkala tujuh lautan harus direnang.
                                                             Andai bahtera musnah sudah dipukul badai?

                                                            Cinta?
                                                          Ingin selalu bersama
                                                            Namun ... kekalkah? Sampai bila?
                                                         Takdirnya berpisah jua di suatu ketika
                                                         Akan mampukah kita mengharunginya?
                    Bahagia Teruna

                   Bagaikan bulan jatuh ke riba
                   Akan ku peluk lekapkan di dada
                  Harapan bersulam mimpikan si dara
                  Agar belayarlah bahtera cinta
                  Gah membelah lautan asmara
                  Indah berombak tak gentar gelora
                  Ah!  Bahagianya  rasa , mimpiku nyata!”.

Cerita dalam puisi 2


                                                                             Ratapan si Gadis

                                                                    Gadisku kini terenggut jua
                                                                    Oleh sidia sanjungan jiwa
                                                                    Dambakan kasih sayang darinya
                                                                    Apakan daya ternoda pula
                                                                    Aku ternoda di malam durjana
                                                                    Nafsu serakah merobek semua

                                                                   Syaitan tertawa merasuk jiwa
                                                                  Yah! Benar aku  berdosa
                                                                  Aduhai malang mengundang derita
                                                                  Impian hancur punah segala
                                                                 Tamatkah sudah cita bahagia?
                                                                 Ayuhai sedih jiwa merana
                                                                 Nasibku kini apa sudahnya?

                                         Kenapa bukan aku?

                                          Kenapa bukan aku
                                  Engkau pilih menjadi kekasih
                               Nestapa hati melihat langkahmu
                             Apakan daya kau sengaja menyisih
                                 Pedih bak mati rindukan kamu
                         Ah! Mengapa  bukan aku yang kau kasih?



                                                                               Cinta Bersegi

                                                                 Cahaya bulan menerangi alam
                                                                Indah dipandang di kala malam
                                                               Nun si pungguk merindu dendam
                                                           Tangiskan  bulan yang kian terbenam
                                                                   Ayuhai malang kian kelam

                                                               Tatkala awan  mengucap salam
                                                                   Impian ini kian menyilam
                                                                Gundah gulana hati di dalam
                                                               Angan tak capai cita semalam

                                                                 Saatku lemas cintaku karam
                                                             Engkau sahabat akrabmu suram
                                                            Gerak  tingkahmu buatku geram
                                                            Impianku hancur hasratku padam

Cerpen : Anak siapa?


Cerpen : Anak siapa?

Perasaan Yang Resah....
Azlin termenung di tepi jendela biliknya. Angin petang mengusap lembut rambut ikal mayang milik gadis manis ini. Sesekali kedengaran suara sang unggas sahut menyahut dari hutan berhampiran. Semua itu bagaikan dodoian mesra yang memberat dan merapatkan kelopak matanya.
“Hoii!! Berangan?” sergah Syafika.
“Eeee....engkau ni!...kan aku dah kata jangan suka terkejutkan aku. Aku ni lemah semangat tau. Kang aku pengsan baru kau tahu. Tak pasal-pasal  dapat susah!” marah Azlin.
“Alahai kakak ni , takkan mudah sangat kau nak pengsan. Eh , apa yang kau menungkan? Errr...kau masih fikir pasal kata-kata mak kau tu ke?” Tanya lagi Syafika.
“Yelah...aku tengah fikir perkara tulah. Kau rasa apa maknanya kata-kata mak aku tu hah?”
“Hmm...susahlah nak teka tapi yang pasti...memang ada yang tak kena”.
“Itulah yang mengganggu perasaan aku ni. Aku rasa tak puas hati lah selagi tak tahu perkara yang sebenar. Nak buat apa ye?” Tanya Azlin kepada sahabat karibnya itu.
“Hmmm...apa kata kau  tanya terus pada mak kau. Lagi senang. Berterus – terang jelah...bagi tau dia yang kau terdengar perbualan mak kau dengan jiran lama kau hari tu”. Cadang Syafika.
“Aku sebenarnya memang nak buat begitu tapi...aku yakin mak aku takkan bagi tahu perkara yang sebenarnya...”
“Alah kau cuba jelah. Manalah tahu dia akan berterus terang...atau...kau yang sebenarnya takut nak tahu perkara yang sebenarnya?” Syafika menduga.
Azlin hanya diam sambil menghela nafas berat. Dadanya terasa sakit apabila mengingatkan perbualan antara ‘mak’ yang sangat dikasihinya dengan teman lamanya , makcik Limah.

“Errr...dah besar dah anak dara akak ni. Kalau tak silap , ada 15 tahun ye akak bela dia. Siapa sangka , bila dah besar elok cantik budaknya hah. Tak sia-sia akak ambik dia” itulah kata-kata makcik Limah semasa berkunjung ke rumah mereka bulan lalu. Makcik Limah adalah kenalan lama mak Azlin yang telah lama terpisah.  Menurut mak Azlin , lama dulu makcik Limah pernah berjiran dengan mereka.

“Heii...termenung lagi. Eh Lin, dahlah tu...dah nak maghrib ni. Jomlah kita pergi mandi. Kalau lambat kang tak sempat lak nak solat berjemaah. Hah!...tak pasal-pasal kena denda cuci tandas hujung minggu ni” ajak Syafika. Tidak suka melihat sahabat baiknya itu bermuram dan melayan perasaan sedihnya.
“Yelah...jomlah kita pergi mandi”. Mereka bersama-sama mengambil ‘towel’ dan sabun mandi masing-masing dan berjalan ke arah tandas.
“Alamak Lin , kan dah kena berbaris panjang. Ni kaulah yang termenung panjang sangat...he he” Syafika mengusik Azlin.
“Yelah ... akulah yang teruk!!” Azlin membuat muka sambil  memandang Syafika , sengaja matanya dijulingkan. Mereka sama-sama tertawa.

Sambil menunggu giliran , kedua sahabat ini terus bercerita. Pelbagai isu yang dibincangkan dari hal-hal sekolah hinggalah pelbagai isu Negara. Masalah ekonomi Negara menjadi tajuk hangat perbualan mereka.

“Eee...macam mana ye kalau kita habis sekolah nanti nak masuk ‘U’ , tiba-tiba ditakdirkan masa tu ekonomi Negara tengah parah. Duit PTPTN pun kerajaan tak mampu beri. Tentu susahkan...” Azlin tiba-tiba menjadi risau apabila memikirkan perkara yang mungkin terjadi.
“Apalagi...kalau PTPTN tak ada kita dapat pinjaman ‘FAMA’ lah”.Jawab Syafika dengan selamba.
“FAMA?” Azlin tidak faham.
“FAMA!...tak faham?” Tanya Syafika sambil menepuk dahi sahabatnya itu.
“Woiii!!... Sakitlah!” jerit Azlin.
“Lembab sangat!...geram aku. ‘FAMA’ tu...father and mother lah” jawab Syafika.
“he he....” Azlin hanya tersengih mendengar kritikan Syafika.
“Eh , tapi kalau aku ni betul-betul bukan anak mak dan abah aku sekarang...macam mana ye?” Azlin tiba-tiba menjadi risau apabila mengenangkan status dirinya yang tidak pasti.
“Haa haa...mulalah tu. Eee...jangan fikir yang bukan-bukanlah...ha dah sampai pun giliran aku. Lin,  aku masuk dulu...ingat , jangan fikir yang bukan-bukan!” Syafika mengingatkan Azlin sebelum masuk ke bilik air.
“Yelah...yelah!” Azlin menjawab.
Begitulah kehidupan di asrama. Penghuninya terpaksa menyesuaikan diri dalam banyak perkara. Jika tinggal di rumah sendiri semuanya menjadi mudah...tetapi tidak di asrama. Kain baju terpaksa dicuci sendiri , digosok sendiri. Tandas  perlu dikongsi ramai. Begitu juga untuk  mengisi perut...terpaksa berbaris panjang di dewan makan untuk mendapatkan sepinggan nasi...oppsss...sedulang makanan!



Kelas Sains ...

“Kelas bangun!!” jerit Hudzairi, ketua kelas 3KRK. Semua pelajar bangun kecuali Azlin, masih sibuk melayan perasaannya. Melukis sesuatu pada buku contengnya...

“Woii! Bangunlah”. Akmal menepuk bahu Azlin. Akmal yang duduk di sebelah Azlin mula bosan kerana acap kali terpaksa menepuk atau mengejutkan Azlin dari lamunannya.
“Kau ni kenapa hah?...putus cinta?...ke...mak kau mati?” tegur pula Azizi yang duduk di belakang Azlin. Penyandar kerusi Azlin digoncang kuat.

Azlin tersentak dan segera bangun. Puan Ani tersenyum melihat gelagat anak-anak muridnya. Hudzairi mengucapkan salam dan diikuti oleh sekelian ahli kelas.

“Waalaikumussalam dan selamat sejahtera!” jawab Puan Ani lalu mengangkat tangan untuk berdoa. Semua pelajar 3 KRK akur dan turut mengangkat tangan. Doa ‘belajar’ dibaca bersama. Pelajar non-muslim bertafakur. Sama-sama memohon agar pelajaran hari ini akan difahami dan dikuasai dengan mudah.

“Baiklah semua , boleh duduk. Errr...cikgu tengok Azlin macam tak sihat je...awak demam ke Azlin?” Tanya Puan Ani sambil berjalan ke arah Azlin. Azlin menggelengkan kepala...”Taklah cikgu”
Puan Ani meletakkan belakang tangannya ke dahi Azlin.
“Mmm...suhu badan normal. Kenapa macam orang demam je”
“Alah...dia memang macam tu...asyik termenung je. Tadi Cikgu Mazlan pun marah. Cikgu tengah ajar dia sibuk melukis. Degil dia ni cikgu!” sampuk Akmal.
“Cikgu , Azlin tengah bercinta!” sampuk pula Azizi
“Taklah!...tengah putus cinta!!!” sampuk pula yang lain.
“Ha ha ha!!” mereka ketawa beramai-ramai.

“Diam!!” marah cikgu Ani.
“Kamu semua dengar sini...jangan cepat membuat kesimpulan. Jangan cepat menghukum. Perbuatan kamu tadi tidak langsung membantu kawan kamu. Malah menambah beban pada dia. Sepatutnya sebagai kawan, kamu patutnya tanya, ambil berat dan bantu dia. Kamu dah bersama dalam satu kelas dari tingkatan satu lagikan?. Malah ada yang dah saling kenal dari sekolah rendah lagi. Perbuatan mengejek atau menyindir tidak akan membawa apa-apa kebaikan. Itu perbuatan budak-budak yang tidak matang!” tegur cikgu Ani.

“Maaf cikgu!” Akmal bersuara.
“Bukan pada saya tapi pada kawan yang kamu persendakan!” jawab cikgu Ani.
“Sorry....”Akmal berkata perlahan sambil menguit tangan Azlin.
“He he...tak pa. Errr...cikgu , tak da hal lah...dia orang bergurau je. Saya tak marah pun. Err...cikgu, marilah kita belajar” Azlin tiba-tiba rasa bersalah kerana telah mencetuskan kekecohan.

“Hmmm...bagus. Jom kita mulakan” jawab cikgu Ani sambil memasang ‘CD Courseware’ Topik hari ini ialah ‘Menstrual cycle’ di bawah tema ‘reproduction’. Bab ini memang sangat menarik minat murid kelas 3 KRK. Malah semua murid tingkatan 3!.
Bermula dengan mengenali organ pembiakan masing-masing , penghasilan sperma dan ovum sehinggalah berlakunya persenyawaan yang membawa kepada pembentukan zigot , embrio , fetus dan bayi. Semua murid belajar dengan perasaan yang bercampur baur , malu...tapi mahu!.
Perasaan ingin tahu lebih meluap-luap apabila cikgu Ani menerangkan tentang kitaran haid bagi seorang wanita yang normal.
Pelik...ramai murid lelaki yang lebih beria-ia ingin tahu dan bertanya pelbagai soalan. Soalan datang bertubi-tubi apabila cikgu Ani meneruskan penerangkan tentang proses ‘Ovulasi’ pula , iaitu proses penghasilan telur yang  berlaku pada hari ke 14 bermula daripada hari pertama darah haid keluar.  Mereka lebih teruja apabila cikgu Ani memberitahu bahawa hari ke ‘14’ adalah ‘hari paling subur’ bagi seorang perempuan.
“Maknanya cikgu?” tanya Hudzairi
“Maknanya pada hari tersebut kebarangkalian proses persenyawaan akan berjaya adalah paling tinggi”.
“Maknanya cikgu?” tanya pula Azizi.
“Maknanya , jika berlaku aktiviti seksual pada hari tersebut , kebarangkalian wanita tersebut untuk mengandung adalah paling tinggi” terang lagi cikgu Ani.
“Oooooo......”jawab murid lelaki beramai-ramai. Murid perempuan tersipu-sipu!.

Murid menjadi lebih seronok kerana setiap soalan yang ditanya pasti dijawab dengan sabar oleh cikgu Ani. Cikgu Ani sendiri faham , sukar untuk muridnya mendapatkan maklumat berkaitan ‘pembiakan’ ini daripada ibubapa atau keluarga mereka. Kebanyakan ibubapa merasa malu atau merasa tidak sesuai untuk membincangkan persoalan ini dengan anak-anak atau mungkin sebaliknya , anak-anak  yang merasa tidak selesa untuk membincangkan perkara ini dengan kedua ibubapa mereka.
Bagi cikgu Ani pula , memang menjadi tugasnya membimbing secara profesional dan perlu bersifat terbuka dengan menjawab semua persoalan yang bermain di kepala para remaja ini. Lebih baik para remaja ini dibimbing dengan betul. Guru memang sepatutnya menjawab semua persoalan yang bermain di kepala mereka. Jika tidak pasti mereka akan mencari jawapannya sendiri.
Jangan sampai keegoan kita sebagai orang dewasa menghalang kita daripada membantu mereka . Perasaan ingin tahu mungkin akan menyeret para remaja ini ke arah tindakan tidak bermoral  seperti melayari laman web lucah atau membeli dan menonton CD-CD murahan yang boleh didapati dari pelbagai tempat dengan harga yang sangat rendah iaitu serendah RM 5 sahaja. Jika itu terjadi pasti remaja kita mendapat gambaran yang salah tentang proses pembiakan yang tentunya menjurus kepada ‘seks kotor’.

“Err...cikgu, macam mana kita nak pastikan yang seorang anak itu...err...atau...err.. kita nak pastikan seorang budak itu anak siapa” tiba-tiba Azlin bertanya, ragu-ragu ....
Cikgu Ani terdiam mendengar soalan Azlin. Hatinya tertangkap akan sesuatu yang ‘tidak kena’ tentang anak muridnya ini.

“Hmm...mudah saja tu Azlin. Pergi saja ke hospital dan jalankan ujian DNA” jawab cikgu Ani ringkas.
“Tapi...kalau nak jalankan ujian DNA semua pihak mesti jalaninya kan cikgu?”
“Maksud awak?”
“Yelah...maksud saya ibu bapa dan anak itu mestilah sama-sama menjalani ujian tersebut kan cikgu?” tanya lagi Azlin.
“Betullah tu...tapi untuk menjalani ujian DNA , cukup dengan mempunyai sedikit daripada sampel darah orang yang hendak diuji. Tak semestinya orang berkenaan perlu hadir di hospital” terang cikgu Ani lagi.
“Errr...cikgu, tak adakah cara lain atau apa-apa saja sebagai petunjuk sama ada seorang anak itu betul-betul anak kedua ibu bapanya?” Azlin masih bertanya. Hatinya tidak puas dengan penerangan cikgu Ani tadi.
“Ada. Kita boleh buat kajian sendiri. Contohnya dengan melihat wajah kita dan bandingkan dengan wajah kedua ibu bapa kita itu. Semua yang kita miliki adalah daripada maklumat genetik / baka yang dibawa oleh kedua orang tua kita. Mungkin kita memiliki mata  seiras mata bapa kita , hidung pula ikut hidung ibu kita” jelas cikgu Ani lagi.
“Selain daripada itu cikgu, ada tak sesuatu yang lebih meyakinkan?” Azlin tetap tidak berpuashati dengan jawapan yang diberi oleh cikgu Ani.
“Hmm...kita boleh membandingkan jenis darah”
“Macam mana cikgu?” tanya Azlin berminat.
“Senang je...hmmm...apa jenis darah awak?” tanya pula cikgu Ani.
“Saya berdarah B” jawab Azlin
“Okey...kalau awak berdarah B maknanya mungkin ibu dan bapa awak berdarah O  dan B , O dan AB atau AB dan B. Tak mungkin ibu dan bapa awak berdarah O dan A,  A dan A atau O dan O” cikgu Ani menerangkan kepada Azlin dan semua ahli kelas 3 KRK.
“Eee...tak fahamlah cikgu!” sampuk Syafika.
“Hmm...baiklah, mari cikgu terangkan menggunakan rajah. Contohnya , apabila seorang lelaki berdarah O berkahwin dengan seorang perempuan berdarah AB. Mari kita lihat apakah kemungkinan darah yang bakal dimiliki oleh anak-anaknya”. Cikgu Ani menerangkan kepada anak muridnya menggunakan ‘rajah pewarisan’  sehingga mereka benar-benar faham. Di hujung penerangannya cikgu Ani bertanya , “Adakah awak semua faham sekarang?”
“Faham cikgu!!” jawab mereka serentak.
“Rrrriiiinnnngggggg!!!!” bunyi loceng menandakan waktu kelas Sains telah berakhir. Cikgu Ani menyusun buku dan alatannya.
“Baiklah semua , kita sambung  perbincangan dalam kelas yang akan datang”. Sebelum melangkah keluar , cikgu Ani berjalan ke arah Azlin lalu membisikkan sesuatu di telinganya.
“Terima kasih cikgu!” kata ketua kelas.
“Terima kasih cikgu!!” ikut semua murid lain.
“Sama-sama!” jawab cikgu Ani lalu melangkah meninggalkan  kelas.
“Eh , bestkan kelas Sains hari ni!” Akmal menyatakan pandangannya kepada Azlin.
“Belajar bab ‘reproduction’ , mana tak bestnya!” sampuk Azizi dari belakang.
“Sibuklah! Siapa cakap ngan kau!” marah Akmal.
“Err...cikgu bisik apa kat kau tadi?” Akmal berbisik di telinga Azlin.
“Ah...tak da apalah!” Azlin menjawab ringkas.
“Huh...sombong!” cemuh Akmal. Jengkel dengan keengganan Azlin berkongsi rahsia dengannya. Azlin diam dan buat-buat tidak mendengar cemuhan itu.



Petang yang menyedihkan...

Sekembali daripada kelas petang itu , Azlin terus masuk ke biliknya , mengambil tuala dan sabun lalu bergegas ke bilik air.
“Hai Lin , cepat mandi petang ni?” tanya Syafika.
“Hmm...aku nak cepat. Pas ni aku nak turun tipon mak aku” jawab Azlin ringkas.
“Errr....” belum pun sempat Syafika menyambung ayatnya Azlin telahpun pergi meninggalkannya.
“Hai... Lin, ada-ada aje kau ni...”keluh Syafika.

Selesai menunaikan solat asar , Azlin terus bersiap-siap mengenakan tudung dan bergegas ke dewan makan.  Di situlah terletaknya talipon umum yang biasa digunakan oleh para penghuni asrama untuk berhubung dengan keluarga atau orang lain di luar sana.
Tekad Azlin bulat , ingin mengetahui keadaan dirinya ...
“Hello , assalamualaikum mak” Azlin memulakan bicara setelah mendengar suara perempuan yang selama ini dipanggilnya ‘mak’. Panggilan keramat yang amat disenangi oleh semua anak-anak di dunia ini.
“Waalaikumussalam...hah Lin , kenapa telepon mak tiba-tiba ni?”
“Saja...”
“Rindukan mak ye?”
“Yelah jugak...err...mak , Lin nak tanya skit”
“Eh, banyakpun boleh. Tanya apa?”
“Err...mak , cikgu suruh Alin dapatkan maklumat  tentang jenis darah mak dan abah. Kami nak buat projek Sains. Semua orang kena dapatkan maklumat darah mak dan bapak mereka” Azlin berbohong.
“Oh , ye ke? Hmm...tak da masalah. Darah mak jenis O. Abah plak A. Along pun O jugak. Hmm...Alin dah catit?”
“Err...dah mak. Terima kasih...sampaikan salam sayang Alin pada abah dan along” Azlin mengakhiri perbualan. Air matanya jatuh bercucuran. Puas Azlin cuba menahan diri agar sedunya tidak sampai ke telinga Puan Taslimah. Azlin tidak mahu menyusahkan hati perempuan yang amat disayanginya ini.      
“Yelah...nanti mak sampaikan. Alin jaga diri ye...ingat selalu, mak dan abah sayangkan Alin” pesan Puan Taslimah. Itulah perempuan yang telah memberikan Azlin sepenuh kasih sayang. Malang sekali , sebaik sahaja gagang telepon diletak, Azlin sudah tidak mampu berdiri. Terperosok di bawah telepon awam yang dipasang kemas di dinding dewan makan itu. Azlin menangis teresak-esak...sahlah kini, mak Tas dan abah Azwan bukanlah ibubapa kandungnya!
“Hu hu hu...aku anak angkat!...aku anak angkat!” sedu sedan Azlin semakin menjadi-jadi.

“Hei Azlin, kenapa ni?” tanya Akmal yang kebetulan lalu di situ. Terkejut dia melihat keadaan Azlin.
“Hu hu hu...tak da apalah. Aku...aku... cuma rindukan mak dan abah aku je” Azlin segera mengesat airmatanya. Teguran Akmal mengembalikan dirinya ke dunia sebenar.
“Ye ke?” tanya Akmal tidak percaya.
“Eh , ye lah...errr...aku okey. Aku nak balik asrama . Er , kau nak ke mana?” Azlin menukar tajuk.
“Hmm...mana lagi, aku nak ke kantin...beli mee rebus jawa” renyih Akmal.
“Nak ikut?”pelawa Akmal.
“Tak palah...lagipun kejap lagi dah tiba waktu makan malam” Azlin menolak sopan.
“Okey, aku pergi dulu” Akmal berlalu ke kantin.Azlin berjalan lemah menuju ke asramanya.



Hujung minggu yang memeranjatkan...

Hujung minggu itu , Azlin menghabiskan masanya menyiapkan kerja-kerja sekolah yang diberi oleh guru-gurunya. Semakin menghampiri pertengahan tahun , semakin banyak kerja yang perlu dibuat. Semua guru inginkan muridnya cemerlang.
Tiba-tiba sesuatu mengganggu konsentrasi Azlin...
“Azlin , ada pelawat nak jumpa kau” Maznah , ketua asrama memberitahu Azlin.
“Pelawat...siapa?” tanya Azlin. Setahunya baru dua minggu lepas mak dan abahnya datang melawat. Tidak mungkin mereka...atau...sesuatu buruk telah berlaku!.
“Manalah aku tahu...keluarga kaulah agaknya!” jawab Maznah.
“Yelah...thanks!” Azlin bingkas bangun , menyiapkan dirinya lalu turun ke bilik menunggu. Di situlah para pelawat akan bertemu dengan penghuni asrama. Sambil berjalan , jantung Azlin berdegup kencang , hatinya berdebar-debar...”Eee...lain macam je perasaan aku ni!” keluh Azlin sendirian.
Lebih mendebarkan apabila Azlin sampai di  bilik menunggu...dilihatnya sekeliling, tiada seorangpun daripada pelawat yang hadir hari itu yang dikenalinya. Azlin termangu-mangu , menggaruk kepalanya yang tidak gatal.
“Err...Azlin ?” tanya satu suara dari arah belakang. Azlin menoleh dan dilihatnya seorang perempuan separuh umur menegurnya. Azlin hanya menganggukkan kepala.
“Emm...makcik , mak ngah. Err...marilah kita duduk dulu” Perempuan yang mengenalkan dirinya sebagai mak ngah itu mengajak Azlin duduk di sofa yang disediakan buat para pelawat. Di situ telah sedia menunggu seorang perempuan lain yang sedang menangis memandangnya. Juga ada sama seorang remaja lelaki dan dua anak lelaki kecil , mungkin berumur dalam lingkungan 3 hingga 6 tahun.
Azlin bingung...entah mengapa perasaannya gundah gulana.Lebih-lebih lagi apabila melihat wajah remaja lelaki itu saling tidak tumpah  wajahnya sendiri. Perempuan yang menangis itu pula...
“Ahh!!!” rengus Azlin.
“Duduklah Azlin , duduklah nak...” pinta perempuan itu.
Azlin hanya menurut.
“Lin , lin tak kenal kami ke?” tanya perempuan itu lagi. Azlin menggelengkan kepalanya. Perempuan itu teresak-esak lalu mengeluarkan sesuatu daripada beg tangannya. Beberapa keping gambar ... lalu dihulurkan kepada Azlin. Azlin menyambutnya , melihat gambar-gambar tersebut...sepasang anak kecil di apit oleh kedua orang tuanya. Perempuan yang sedang menangis itu....
Gambar kedua...Budak perempuan itu sedang didukung oleh lelaki bermisai lebat , pasti bapanya. Gambar ketiga...sepasang anak kecil saling berpimpin tangan...”Ah apa semua ini?” fikir Azlin.
“Maafkan saya...apa semua ini?. Saya tak faham...dan siapa anda semua?” Azlin mengawal diri dan bahasa percakapannya. Tidak mahu dianggap kurang ajar.
“Begini Azlin. Apa yang bakal mak ngah cakapkan ni pasti akan mengejutkan Azlin tapi...mak ngah harap Azlin tabah mendengarnya”. Azlin hanya mendiamkan diri.
“Azlin , mak ngah adalah ibu saudara kandung Azlin. Mereka berdua ini adalah ibu dan abang kandung Azlin. Kedua budak kecil ini pula adalah adik tiri Azlin” bagaikan halilintar membelah bumi...kata-kata mak ngah itu telah memanah jantung hati Azlin. Perasaannya sukar digambarkan....lidahnya kelu. Azlin tidak tahu bagaimana hendak bereaksi dengan semua ini.
“Ya Allah...inikah jawapan yang aku cari selama ini?...tapi mengapa...setelah sekian lama?” bisik hati kecil Azlin.
“Azlin...” perempuan yang sedang teresak itu memeluknya. Azlin menolak...
“Nanti...saya tidak faham. Tolong terangkan pada saya satu persatu” pinta Azlin dengan tegas. Tiba-tiba mendapat kekuatan untuk mengetahui perkara sebenar. Misteri tentang dirinya.
“Baiklah...nama ibu ialah Azimah. Ibu dulu pernah berkahwin dengan lelaki yang bernama Maulin”.
Perempuan itu membahasakan dirinya sebagai ‘ibu’. Azlin bingung.
“Hasil perkahwinan kami , kami telah dikurniakan dua orang anak iaitu Azman dan kamu...Azlin.Sayangnya jodoh kami tidak panjang. Setelah lima tahun mendirikan rumah tangga, kami bercerai. Kedua kamu diletakkan di bawah jagaan Ibu. Tapi ditakdirkan Allah , satu hari tu bekas ibu mertua Ibu , nenek kamu ada menelepon menyatakan rindu kepada kamu berdua. Nenek kamu meminta ibu menghantar kamu berdua ke rumahnya. Masa tu , Ibu bekerja sebagai kerani biasa di sebuah syarikat kecil. Jadi sebelum pergi bekerja , ibu hantar kamu berdua ke rumah nenek . Habis bekerja , ibu pergi semula ke rumah nenek untuk membawa kamu pulang... tapi malangnya....” Puan Azimah terhenti...menangis mengingati peristiwa lampau. Luka lamanya terasa berdarah kembali. Pedih hatinya pada ketika itu bagai dirasai semula. Lama dia menangis. Setelah kembali tenang , Puan Azimah meneruskan bicara.

“Sesampai saja ibu di rumah itu ,  nenek kamu bagaikan orang hilang akal , berlari ke arah ibu  sambil menangis dan menjerit-jerit. Azlin dilarikan Maulin!  Azlin dilarikan Maulin!...itulah kata-katanya berulang-ulang. Masa tu hanya tuhan saja tahu perasaan ibu. Lemah kaki ibu, terasa separuh nyawa telah meninggalkan badan. Rupa-rupanya sepeninggalan ibu , Maulin telah datang dan meminta izin untuk membawa Azlin berjalan-jalan. Mujurlah Azman tidak dibawa sama. Rupa-rupanya , Maulin ada rancangan lain...melarikan kau Lin”.
“Tapi kenapa baru sekarang?” tanya Azlin keras.
“Tak Lin , ibu dah cari Alin dari dulu lagi. Ibu cari bapa Azlin , tak jumpa. Dia dah menghilangkan diri... tapi satu hari tu , ibu terima sms dari Maulin memberitahu yang dia telah menjual Azlin pada  orang lain dan minta ibu menghentikan usaha mencari”.
“So lepas tu ... tak terus mencari?!” Azlin tidak berpuashati dengan jawapan Puan Azimah. Masa kan hanya itu usaha yang dilakukan untuk mendapatkannya semula...melainkan ... dirinya tidak begitu penting!
“Tidak nak...ibu telah buat laporan polis tapi nenek kamu merayu minta belas kasihan ibu . Nenek kamu meminta ibu menarik semula laporan itu. Nenek kamu tidak mahu ayah kamu ditangkap. Kerana kasihankan nenek dan kerana mengenangkan kebaikan dan jasa dia pada ibu sebelum itu...ibu akhirnya mengalah. Ibu menarik balik  laporan polis tersebut. Maafkanlah ibu Azlin...”rayu Puan Azimah.

“Jadi...sekarang bagaimana ...boleh tahu saya di sini?”
“Ditakdirkan Allah, baru-baru ni ibu terserempak dengan ayah kamu , Maulin. Dia pun dah banyak berubah. Dia sangat menyesal dengan apa yang pernah dilakukannya. Ayah kamu yang memberikan ibu alamat tempat tinggal kamu. Rupanya selama ini dia sentiasa mengambiltahu perkembangan kamu. Dia juga tahu kamu telah berjaya memasuki sekolah ini. Masa telah mengubahnya...ibu juga telah memaafkannya”
“Azlin , anak ibu...terimalah ibu nak. Ibu ingin sekali memelukmu...rindu benar hati ibu” Puan Azimah menarik tangan Azlin dan ingin memeluknya.
“Tidak!...saya tidak boleh terima ...sudah terlalu lewat!” Azlin menepis tangan Puan Azimah. Hatinya tiba-tiba dipenuhi dendam , marah dengan apa yang berlaku.
“Ahh! Mengapa aku yang harus menjadi mangsa keadaan?!” bentak hatinya.
Kemarahan itu membawa Azlin berlari laju meninggalkan semuanya...terlalu banyak kekesalan.  15 tahun hidupnya dalam pembohongan...
“Benci! Benci! Benci!!!” jerit Azlin......
“Alinnn....”sayu hati Puan Azimah. Kerinduannya selama ini masih belum terubat.



TAJUK KARYA :                       ANAK SIAPA?

HASIL KARYA   :                       ROZAI ASNIZAH BT MOHD SHARIFF