Popular Posts

Friday, 24 February 2017

Sekolahku syurgaku ...." afiq qusairy"

Lukisan lama dengan cerita baru ...

Hari ini waktu mengajar agak senggang ... ada 2 kelas sahaja untuk subject Sains. 2 waktu untuk setiap kelas.

Penuh semangat ... hari ni aku agak tergesa2 ke kelas pertama , memanjat tangga blok 2 ini hingga ke tingkat 4. Haishhhh ..... penatlah gak. Nak wat camne ... demi menunaikan tugas. Semoga Allah menerimanya sebagai amal kebajikanku.

Sampai di kelas ...1ń£ddz
"Mana salam untuk cikgu?"
"Woii!!! bangunlah .... Assalamuaikum cikgu!"
"Waalaikumussalam ... baca doa"
Maka doa belajarpun dibaca dan aku akan mengaminkannya ... lalu kusambung ,
"Ya Allah permudahkanlah , jangan dipersulitkan dan akhirkanlah segalanya dengan kebaikan.
Ya Allah ... bukalah pintu hati kami untuk menerima cahaya ilmumu. Pandai dan bijakkanlah kami. Muliakanlah kami dengan ilmu pengetahuan dan hidup dan matikanlah kami dalam iman dan islam".

Okey ... semua. Ni cikgu dah tanda buku korang. Malangnya masa cikgu tanda rasa kecewa sangat.
Sebab apa?
Sebab banyak sangat kerja2 yang tak siap. Walhal semuanya telah kita bincangkan sama2 dalam kelas. cikgu masa tanda tu rasa nak marah.
Tetiba ... "cikgu! mana boleh marah2 ... nanti cepat tua. tak comel!"
"Hrmm ... takde makna comel awak tu halim!. Awak lagi teruk ... langsung tak hantar buku!!".
"Cikgu ... cikgu ... kalau cikgu nak saya buat kerja cikgu jangan panggil saya halim, cikgu panggillah saya Afiq". permintaan bukan2 halim. Anak murid aku yang tak habis2 nakkan perhatian.
"Apa?. Afiq?". tanyaku.
"Cikgu ... kalau semua cikgu panggil saya Afiq Qusairy , baru saya nak jadi rajin dan baik".
"Betul?". tanyaku meminta kepastian.
"Betul...tapi semua cikgu kena panggil saya Afiq Qusairy. Tak mau halim".
"Okey ... cikgu bagitahu sekarang jugak kat group whtsapp rasmi cikgu2. cikgu minta semua guru panggil awak afiq qusairy. Macam tu boleh?".
"Okey. cikgu hantarlah...".

Maka akupun melayan lah permintaan anak muridku ini .

... dan akhirnya Afiq Qusairy melengkapkan kerja2nya yang tertangguh ... dan aku keluar dari kelas sebaik sahaja loceng berbunyi sambil kepalaku ligat berfikir ....
"Siapa Afiq Qusairy?"
"Selebriti?
"Atau ... "

Mana2lah afiq .... asal saja kau mahu berubah ke arah kebaikan.
Moga Allah jadikan kamu istiqomah dlm kebaikan


-peace-
>__<