Popular Posts

Saturday, 19 July 2014

Kobarkan semangat juangmu!

Hidup ini bukan milik kita
Buat melakar mimpi menjadi nyata
Mengukir bahagia di bahtera dunia
Memilih watak di pentas utama

Bangkitlah , kobarkan semangat juangmu yang menjulang
Apapun aral yang menghalang pasti dirempuh tanpa gentar
Nescaya gerun jiwa raga yang mendalangi sebuah pendustaan
Gegarobohkan pertahanan mereka yang bongkak dan angkuh
Kesat lidah dusta itu biar terus diam tanpa bicara nista
Ingatkan seisi dunia bahawa kita bukan budak mahu diperkuda
Tanpa takut bangkit sederap menjulang qur'an kalam yang Mulia
Laksana api membakar sekam yang membusuk sekian lama
Api juang itu terus berkobar di dada  tika seruan mulai bergema
Hapuskan rejim durjana pendusta agama!

Ya Allah ... Rezkikanlah syahid buat para pejuang- pejuangMu ... Amiinnnn....

Amiinnnn...kabulkanlah Ya Allah

Jika Kau takdirkan mereka mati maka matikanlah mereka
sebagai para syuhada yang memperjuangkan agamaMu
Amiinnnn...

"Aduh! Anak Bangsaku!!"-2

Tragedi Pesawat Boeing 777-200 (MH 17)
17 Julai 2014
(Lokasi: Sempadan Ukraine-Russia)

Sedih ... Lagi tragedi melibatkan kapalterbang MAS membawa 295 penumpang  termasuk anak kapal (15 org). Tertembak?... Ditembak?. Siap guna peluru berpandu (BUK) pulak lagi!.
Macam tak percaya bila baca alasan yang diberi ...
Apapun didoakan semua Muslim yang terkorban pergi dalam keadaan diredhoiNya , menjalankan tugas mencari rezki yang halal atau atas urusan lain di bulan yang penuh barokah. Buat keluarga semua mangsa yang terlibat , harapku dan doa kutitip agar mereka tabah dan sabar menghadapi musibah ini. Kehilangan orang tersayang bukanlah suatu yang mudah ditangani ... 'Moga mereka benar-benar tabah'.
Dua tragedi kapalterbang yang amat mengejutkan dan menyedihkan- berlaku dalam jarak masa yang dekat dan terlalu banyak kematian ...
(Oh! kasihan Malaysiaku tercinta ... ).

Malaysiaku tercinta ... dan anak bangsaku tercinta ...
Kali ini aku ingin menyambung coretan "aduh! anak bangsaku!!" pada coretanku yang lepas ... kisah seorang muridku , sudah 16 tahun diberi nikmat hidup di atas bumi Allah ini tapi sayang ... tanpa rasa silu menyatakan kepadaku tentang dua perkara yang mengganggu tenang jiwaku ;
        i. "Saya puasa , saya tak makan dan minum pun. Saya cuma hisab rokok".
       ii.  "Saya memang dah lama tak sembahyang"...dan hasil perbualan kami , dia mengaku sudah lebih kurang dua tahun tidak mendirikan solat dan alasannya hanyalah 'MALAS'!!
(Perkara pertama terlintas dibenakku , di mana mak dan ayahnya?. Mengapa mereka membenarkan keadaan ini terjadi?).

Itu baru murid pertama , murid kedua yang ku panggil. Seorang lagi murid lelaki 16 tahun , ditangkap merokok di sekolah dalam bulan Ramadhan yang mulia ini.
"Awak tak puasa?"
"Tak!".
"Kenapa?".
"Hari ni saya tak puasa sebab tak sahur. Mak dan ayah sayapun tahu!".
"Awak tak puasa sebab tak sahur?. Eh! Awak sudah 16 tahun bukannya 6 tahun. Tak sahur tidak bermakna awak tak boleh puasa!".
"Dan itu juga bukan alasan awak untuk merokok di kawasan sekolah!".
Dia diam dan terus mendiamkan diri ... jengkel pulak aku dibuatnya lalu mengeluarkan borang 'pengakuan salah laku disiplin' untuk diisinya.
"Untuk kesalahan merokok , saya penaltikan awak 10 mata penalti dan nama awak akan dimasukkan dalam 'sistem salahlaku disiplin murid' (SSDM) secara online dan akan terus kekal disitu dan boleh dicapai oleh sesiapa saja yang berminat di PPD , JPN atau KPM".
"Satu lagi ... hari ini awak solat subuh tak?"
"Tak".
"Kenapa tak solat?"
... Diam ...
"Waktu-waktu yang lain?. Solat tak?"
"Kadang-kadang solat . Kadang-kadang tak".
"Nape?. Awak tak takut Allah tak sayang awak ye?. Awak tak takut masuk api neraka?".
"Takut".
"Habis tu?"
... Diam ...
"Hmm ... awak ni. Mulai hari ini saya mahu awak dan ................ (Murid yang sebelum ini) solat zohor di sekolah dahulu sebelum balik. Setiap kali habis solat , saya mahu awak lapor kepada saya atau mana-mana ustazah dahulu (Sekolah aku cuma ada 4 orang ustazah sahaja). Faham?"
Kedua mereka mengangguk faham. Selesai berurusan dengan mereka aku menemui ustazah-ustazah yang dimaksudkan untuk sama-sama memantau kedua anak murid kami ini. Biarlah pada awalnya mereka rasa terpaksa mendirikan solat , tapi aku yakin ... lama-lama keikhlasan itu akan muncul juga dan moga 'solat' itu menjadi kebiasaan buat mereka dan tidak perlu dipaksa-paksa.
Pada aku 'solat' itu yang perlu dipastikan dilaksanakan mereka barulah perkara yang lain kerana 'solat itu adalah tiang agama'.

Seperkara lagi yang menjadi bahan pemikiranku ... salah satu program yang dijalankan oleh Panitia Agama Islam sekolahku dalam bulan Ramadhan yang barokah ini adalah 'tadarus al-qur'an'. Murid akan bergilir-gilir membaca al-qur'an mengikut tingkatan demi tingkatan. Hari itu aku mengajar kelas 5Sc1 pada dua waktu terakhir iaitu daripada pukul 12:30 sehinggalah 1:50 petang.
Oleh kerana hari itu adalah giliran murid tingkatan 5 untuk bertadarus maka pada masa terakhir PdP ku dibatalkan dan murid-murid ke surau (murid lelaki) dan ke bilik Utiliti (murid perempuan) untuk bertadarus.

Setelah berwudhuk , aku ke bilik Utiliti. Seharusnya aku menyertai kumplan muridku dari kelas 5 Sc1 (Kelas pertama/terbaik) tetapi niatku untuk menyertai mereka kubatalkan setelah ku lihat sekumpulan murid dari kelas lain bagaikan terpinga-pinga dengan ahli yang bagaikan tiada ...
"Hmm ... mana yang lain?". Tanyaku kepada tiga orang murid yang sedia menunggu di situ. Hanya seorang yang membuka al-qur'an manakala dua lagi hanya duduk-duduk saja.
"Entahlah cikgu ... kata nak ambil air sembahyang tapi tak sampai-sampai lagi. Saja mengelak tu cikgu".
"Hmm ... tak apalah. Kita sajalah yang baca".
"Err ... saya tak solat cikgu".
"Tak apa , awak  boleh dengar sama".
"Ok ... awak mula dulu". Arahku kepada murid yang telah sedia dengan al-qur'an dan membuka surah tugasan kelas mereka untuk hari itu.
"Baik cikgu tapi ... boleh tak cikgu baca dulu , lepas tu saya ikut".Pintanya ...
(Wah! Tiba-tiba aku rasa sayu ... kasihan , tidak boleh membaca al-qur'ankah muridku ini?, fikirku).
"Ok. Saya baca , awak ikut" ... maka aku mulai membaca. Habis sebaris ayat , dia pula harus mengulanginya ... malangnya , sedih sekali ...
"Cikgu baca pendek-pendek boleh?"
Maka aku membacanya patah demi patah dengan diikuti olehnya bagi burung kakak tua!
(Ya Allah , sedihnya ... anak gadis sudah 17 tahun tapi masih tidak boleh membaca al-qur'an. Apa nak jadi dengan anak bangsaku ini ...)

Maka sebaik sahaja tamat masa bertadarus , aku mendapatkan sahabatku , salah seorang ustazah di sekolahku lalu kuceritakan perkara tersebut ,
"Bukankah ada ujian PAFA , budak-budak tu diuji tentang perkara-perkara asas dalam islam?. Macam mana pula diaorang boleh lulus kalau membaca al-qur'an pun tak boleh?"
"Entahlah rozai ... dorang tu banyaknya menghafal saja. Kita uji dorang dengan ayat-ayat atau surah-surah tertentu dan mereka hanya menghafalnya saja. kalau nak tengok semua perkara , tak sempat kita rozai". Keluhnya ...
Sekali lagi aku terfikir , di mana silapnya?
1. Mengapa anak gadis yang sudah menghabiskan masa 6 tahun di sekolah rendah dan hampir tamat 5 tahun di sekolah menengah (Itu tidak termasuk prasekolah), masih gagal membaca al-qur'an.
2. Mana perginya mak dan ayah mereka?. Bukankah tanggung-jawab mendidik dan memastikan anak-anak ini sempurna agamanya terletak di atas bahu mereka?
3. Bagaimana pula dengan peranan kita sebagai ahli masyarakat?

Aku tinggalkan saja persoalan itu buat sesiapa saja yang membaca coretan ini...
Lakukanlah sesuatu semampumu ... kasihan anak bangsa kita ini ...
Tidak perlu memperkatakan sesuatu yang 'besar' kiranya kita gagal memastikan perkara asas seperti ini dikuasai mereka. Generasi kita sekurang-kurangnya harus akur akan kepentingan menjaga solat fardhu dan seharusnya boleh membaca al-qur'an.