Popular Posts

Friday, 9 September 2011

'Farid' atau 'Faridah'?

‘Farid’ ke ‘Faridah’?

Suatu hari di sekolah
“Apa? ... pengkid?. Pengkid tu apa?”. Tanya Azeera .
“Woi! . Kau duduk dalam dunia apa hah , sampaikan ‘pengkid’ tu pun kau tak tahu?”. Munirah menjegilkan matanya memandang Azeera yang terus-terusan menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Laa ... dah memang aku tak tahu. Kau nak marah buat apa?”. Balas balik Azeera. Dia tidak faham mengapa Munirah harus marah kepadanya.
“Tulah! . Asyik hidup dalam dunia kau saja. Tak mahu nak campur orang sebab tulah senang diperkotak-katikkan . Sudah! Mari aku ajarkan kau macam mana nak jadi pandai!!”. Munirah berkata sambil menarik tangan Azeera , berjalan bersama menuju ke perpustakaan sekolah.

Mencari Bahan
“Assalamualaikum cikgu , err ... kami nak guna internet nak cari bahan sikit boleh cikgu?” Tanya Munirah kepada cikgu Karim , guru perpustakaan.
“Ya , boleh. Tapi jangan lupa tulis nama dan rekodkan dalam buku ni ,  komputer mana yang kamu guna”. Cikgu Karim mengingatkan.
“Baik cikgu”. Munirah akur. Dia kemudiannya menyeret tangan Azeera bersamanya , sama-sama menuju ke komputer yang memang dikhaskan untuk kegunaan para pelajar di perpustakaan itu.
“Ok. Sekarang kau tengok apa yang aku buat”. Munirah berkata kepada Azeera yang patuh segala arahannya bagaikan prebet tentera  yang dikerah orang atasannya.
“Mula-mula ‘on’kan komputer , lepastu klik kat ‘ internet explorer’. Tunggu sampai keluar macam ni.Pastu taip saja apa-apa maklumat yang kita mahu. Last sekali klik kat ‘search’. Pas tu tunggu , tengok apa yang keluar. Hah!. Dah keluar macam ni , kita pilih saja yang mana kita nak “. Munirah menerangkan langkah demi langkah kepada Azeera , kawan barunya yang baru berpindah dari Pagan Sena , Pekan Pahang. Baru- tidak baru , sudah hampir dua bulan Azeera bertukar sekolah ke sini.
“ Ooo ... senang je nak cari maklumat”. Balas Azeera.
“Memanglah. Sekarang ni maklumat semuanya di hujung jari. Asal saja kita rajin. Oppss ... yang paling penting ialah mesti ada kemudahan komputer dan internet. Kami di sini nak cari maklumat untuk siapkan kerja kursus pun semuanya dari internet”. Terang Munirah lagi.
“Wow! Kalau gitu , senanglah korang siapkan kerja-kerja khusus tu kan?”. Azeera berasa kagum. Munirah tersenyum lebar sambil mengangkat keningny dua – tiga kali.
“Hmm ...  kat rumah kau ada internet ke?”. Tanya Azeera.
“Hee ... tak ada!. Aku ni bukannya orang senang. Mak bapak aku kerja kilang je. Tapi itu tidak jadi halangan sebab komputer kat library ni pun dah kira cukup banyak untuk kita gunakan”. Terang Munirah , rasa bangga dengan kemudahan yang ada di perpustakaan sekolahnya.
“Eh! Marilah tengok ni . Makna ‘pengkid’.
Pengkid ialah 'tomboy' atau lesbian ,merupakan gaya penampilan perempuan yang maskulin dan kadangkala berorientasi homoseksual.[1].Penampilan mereka termasuk gerak laku, berpakaian, penampilan, percakapan dan rupa seolah-olah lelaki, di mana kesemua ciri-ciri ini sering dikaitkan dengan lesbianisme’.  Hah! Dah tahu dah sekarang makna ‘pengkid’ tu?”. Tanya Munirah kepada Azeera. Azeera hanya mengangguk-nganggukkan kepalanya.
Setelah dapat apa yang dicari kedua sahabat ini berjalan beriringan menuju ke kelas mereka semula.
“Eh! Lekaslah , waktyu rehat dah nak habis. Kang marah pulak cikgu Raihana. Nanti dia tulis kita ponteng kelas pulak”. Munirah mengingatkan Azeera lalu segera berlari-lari anak menuju ke kelas. Azeera juga berlari-lari anak mengkori langkah Munirah.

Kebetulan pada waktu itu , di hujung selekoh menghampiri kelas mereka terdapat sekumpulan pelajar perempuan lain sedang riang gembira bercerita antara satu sama lain. Sesekali kedengaran mereka  tertawa kuat. Langsung tidak dihiraukan mata-mata yang memandang.

“Ah! Lantaklah!!. Bukannya kita  buat salah. Takkanlah ketawa pun tak boleh?!”. Kata ‘Farid’ diikuti sorakan dari yang lain.
“Eh! Nanti. Kau ni dari mana tadi?. Bukan sudah aku bagi tau kau supaya joint aku masa rehatkan?’. Sekarang cuba kau bagi tahu aku ,. Kenapa kau tak ikut cakap aku?”. ‘Farid’ menghalang langkah Azeera , bertanya kepadanya bagaikan dia telah berbuat pesalah.
“Err ... sorry kak. Saya tadi ke library , cari sikit maklumat”. Jawab Azeera , takut. Munirah yang tadinya berada di hadapan sedikit dari Azeera juga turut memberhentikan langkahnya. Dia berdiri tegak di sebelah Azeera. ‘Budak baru’ yang harus dibantu!
“Ops! Apa kau kata tadi?. Akak?!. Cuba ulang sekali lagi. Farid , Jamil , boleh dia panggil kau ‘akak’? ...”. Tanya Fiqah sambil menolak dada Azeera. Azeera terdorong ke belakang beberapa langkah.
“Banyaklah kau punya ‘akak’!”. Marah pula Jamil. Azeera diam seribu bahasa ... menikus. Tidak berani bersuara.
“Eh,  dah! Dah!”. Relakslah . Dia budak baru. Tak faham lagi”. Kata ‘Farid’ sambil menepuk-nepuk bahu  Azeera.“Err ... Azeera  jangan takut ye. Kami ni saja bergurau. Hmm ... tapi jangan lupa tau. Mulai esok joint kami setiap kali waktu rehat. Ingat ye!”. Kata ‘Farid’ sambil mencuit pipi Azeera.

Tiba-tiba ...
“Hei Faridah!. Buat apa lagi awak semua  di sini. Bukankah sudah habis waktu rehat?. Huh! Awak  Jamilah dan Syafiqah pun  ada sama , masih berlonggok dan berborak-borak di sini?!”. Tegur Puan Hasiah , guru HEM sekolah. Cikgu Hasiah memang terkenal dengan garangnya. Ke mana sahaja dia pergi pasti ada rotan di tangan. Kalau ada pelajar yang berani melanggar disiplin sekolah , pasti kena.  Tidak kiralah kesalahan kecil atau besar.
Sudah menjadi resam di sekolah itu , setiap pelajar terutamanya pelajar lelaki yang suka sangat menarik pakaiannya keluar akan segera memasukkannya setiap kali ternampak saja Puan Hasiah atau ... mereka akan segera menghilangkan diri!
“Cabut!!”. Itu lebih baik daripada bersoal jawab dengan Puan Hasiah kerna silap hari bulan rotan panjang pasti menjadi habuan mereka.
“Errr ... maaf cikgu . kami tadi ada hal sikit. Se  se sekarang jugak kami balik ke kelas”. Jawab Jamilah sambil segera menarik tangan Faridah.  Faridah menundukkan sedikit kepalanya kepada cikgu Hasiah tanda hormat lalu segera mengikuti langkah Jamilah.
“Err ... kami masuk kelas dulu cikgu”. Kata Syafiqah sebelum berjalan laju menuju ke kelas. Sengaja  bahunya melanggar bahu Munirah ketika mahu melepasinya. “Ingat!!”. Katanya perlahan  sambil menudingkan jari telunjukkan kepada Azeera.
“Ha! Apa yang awak buat tu Syafiqah?!”. Jerkah cikgu Hasiah.
“Eeee ... tak ada apalah cikgu. Saya pergi dulu cikgu”. Jawab Syafiqah sebelum berlari  laju mengejar langkah Faridah dan Jamilah.
“Huh!. Ada-ada saja budak – budak ni”. Kata cikgu Hasiah sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.
“Hah! Awak berdua ni tak ada kelas ke?”. Cikgu Hasiah bertanya kepada Azeera dan Munirah.
“Err ... ada cikgu. Kami pergi dulu”. Kata mereka serentak sebelum keduanya berjalan laju meninggalkan cikgu Hasiah yang berdiri tegak mengekori mereka dengan pandangan matanya yang tajam.

Keesokan Harinya
Azeera resah. Semakin jam menghampiri pukul 10:50 pagi , semakin resah dia jadinya.
“Ya Allah , apa yang patut aku buat ni?”. Fikirnya , langsung tidak dapat memberi tumpuan pada pengajaran cikgu Isma.
Cikgu Isma perasankan keresahan yang terpampang di wajah dan gerak geri Azeera. Sengaja cikgu Isma berjalan dan meronda berkali-kali di sekeliling meja Azeera sambil bertanya , “Dah siap latihan yang cikgu suruh buat tadi?”.
“Err ... tengah buat cikgu”. Jawab Azeera , menggelabah ditanya begitu.
Sekali lagi cikgu Isma menghampiri meja Azeera. Cikgu Isma tidak puas hati dengan jawapan yang diberikan Azeera lalu menyelak sendiri buku tulis matematik Azeera.
“Tengok!. Tak satu soalan pun lagi yang awak buat. Kenapa?. Awak tak faham ke nak selesaikan soalan matriks ini?”. Tanya cikgu Isma. Matanya bulat memandang Azeera.
“Err ... cikgu. Maafkan saya. Saya buat serkarang”. Jawab Azeera , tidak tahu hendak memberi alasan lain.
“Hmm ... beginilah. Kalau awak tak faham , waktu rehat ni awak boleh datang jumpa saya di bilik guru. Itupun kalau awak tak mahu pergi makan”. Cadang cikgu Isma.
“Err ... betul cikgu?”. Jawab Azeera riang , bersinar matanya memandang wajah cikgu Isma.
“Laa ... betullah. Malah awak boleh datang bila-bila masa jumpa saya. Itupun kalau awak dan saya ‘free’ lah. Tapi janganlah sampai ponteng kelas pulak”. Balas cikgu Isma dengan senyuman. .
“Alhamdulillah!. Selamat aku hari ini”. Azeera berkata sendiri sambil mengurut dada.

Salah Faham
Sebaik sahaja loceng rehat berbunyi , Azeera bergegas bersiap untuk  ke bilik guru. Sengaja diambilnya buku latihan matematik , terpaksalah dia berpura-pura tidak faham dan akan mengambil masa sepanjang waktu rehat ini untuk memahami perkara yang mudah!.
“Wuh! Nak buat macam mana. Terpaksalah aku berlakon jadi bodoh!”. Keluhnya sendiri.
Tanpa memandang kiri dan kanan , Azeera membuka langkah. Belumpun sempat melepasi pintu kelas , tiba-tiba ...
“Azeera ! . Kenapa kalang kabut sangat ni?. Apaaa ... awak dah tak sabar-sabar nak ‘joint’ budak ‘pengkid ‘ sekolah ni ke?. Nak jadi awek mereka?. Awakpun  mudah tertipu dek angan budak perempuan yang perasan nak jadi lelaki tu?. Hei kawan , sedarlah sikit. Apa yang perempuan tu boleh beri pada awak hah?. Semuanya sama!!”. Angin Munirah tiba-tiba sahaja naik , sangkanya Azeera sudah tidak sabar-sabar nak bertemu dengan Faridah , budak perempuan yang perasan lelaki itu!.
“Munirah!. Apa yang awak cakapkan ni?. Kalau ye pun tak payahlah nak main tuduh-tuduh sebarangan. Apa? . Awak ingat saya ni tak ada pegangan hidup ke?. Apa awak ingat saya ni
tak tahu ke kisah kaum nabi  Lut yang diterbalikkan bumi oleh Allah gara-gara tabiat buruk mereka yang sukakan kaum sejenis?. Tolonglah Munirah , jangan tuduh sebarangan. Saya bukan macam tulah!”. Jawab Azeera , jengkel benar dia mendengar tuduhan Munirah , satu-satunya kawan baiknya sejak berpindah ke sini.
‘Azeera  ... maafkan saya”. Munirah terkedu kerana telah tersalah sangka terhadap Azeera.
“Ah! Sudahlah!!”. Jawab Azeera lantas terus berlari keluar meninggalkan Munirah terpinga-pinga.
“Maafkan saya Azeera!”. Keluh Munirah.

Tidak Selamanya Selamat
Sebaik sahaja loceng rehat berbunyi menandakan berakhirnya waktu rehat ...
“Okeylah Azeera , cikgu rasa cukuplah apa yang kita bincangkan ini. Saya yakin kamu sudah faham benar dan pastinya akan dapat menjawab semua latihan tentang Matrfiks ini dengan baik. Errr ... eloklah awak balik ke kelas. Waktu rehat pun dah tamat , lagipun kejap lagi saya ada kelas”. Kata cikgu Isma.
“Ya. Terima kasih cikgu!”. Jawab Azeera sebelum melangkah keluar dari bilik guru menuju ke kelas semula.
“Hmm ... pegi ‘toilet’lah kejap. Rasa macam nak buang airlah pulak”. Fikir Azeera lalu  singgah di ‘toilet’ pelajar perempuan di blok itu.
Setelah selesai urusannya , Azeera membasuh tangannya di sinki sambil membetulkan tudungnya yang sudah tersenget-senget . Sedang Dia leka membetulkan tudungnya , tiba-tiba ...
“Hohoho! ... kekawan cuba tengok siapa yang ada dalam tandas ni. Budak kampung yang baru pindah ke mari!!”. Tiba-tiba Ruwaidah , pelajar tingkatan 3 Mekar masuk bersama tiga orang lagi rakannya. Mereka mengelilingi Azeera. Setelah cukup dekat salah seorang daripada mereka tu menunjal kepala Azeera sambil berkata ,
” Woii budak kampung , dengar sini baik-baik. ‘Farid’ itu  kawan aku yang punya. Ruwaidah ni yang punya. Mereka dah ‘couple’ lama. Sejak awal tahun ni lagi. So , jangan kau pandai-pandai nak potong line. Faham?!!”. Jerit Shikin , member kamcing Ruwaidah. Dialah yang selalunya menjadi ‘posmen’ atau orang tengah yang menyatukan hubungan antara Ruwaidah dan ‘Farid’.
“Eh! Nanti ... nanti ... nanti!. Awak kata saya nak potong line hubungan kawan awak, Ruwaidah dengan ‘Farid’. Maksud awak Faridah?. Hei kekawan , dengar sini. Apa yang kau orang buat ni adalah salah. Berdosa hukumnya!”. Tegur Azeera.
“Woi! Dosa abendanya?. Aku bukannya ‘menggatal’ dengan  budak-budak  lelaki . Kalau budak lelaki barulah berdosa , bodoh!!. Lagipum kami setakat bercerita dan buat yang ringan-ringan jerr ... tak luak apa-apa pun. Takkanlah itupun berdosa?!”. Jawab Ruwaidah dengan nada suara yang agak meninggi.  Bengang benar dia kerana dituduh melulu.
“Astarghfirullah al-adhzimm ...”. Azeera  bagaikan tidak percaya dengan apa yang didengarnya.
“Macam nilah , saya cadangkan awak tanyalah pada ustazah , apa hukumnya hubungan sesama jenis. Kalau saya cakap nanti awak kata saya dengki jadi lebih baik awak tanya sendiri pada ustazah”. Balas Azeera.
“Ah!! Kau jangan nak cari alasan lepaskan diri. Dengar sini . Aku nak kau putuskan hubungan dengan ‘Farid’. Kalau tidak teruk kau kami kerjakan”. Ugut Ruwaidah. Rasa cemburunya melihatkan kesungguhan ‘Farid’ mahu berkawan dengan Azeera sudah tidak mampu dibendung. Cemburunya sudah menjadi amarah yang teramat sangat apabila ‘Farid’ sampai boleh mengugutnya untuk memutuskan hubungan antara mereka apabila dia mempersoalkan tentang minatnya terhadap Azeera.
Tiba-tiba , Ruwaidah menolak Azeera dengan kuat , tersungkur Azeera dibuatnya. Sekonyong-konyong itu kawan-kawannya yang lain turut sama mengambil bahagian, Alina menendang perut Azeera , Dila menarik tudung Azeera sampaikan tercabut tudung itu , tidak cukup dengan itu Lily mengganyang dan menarik rambut Azeera yang panjang mencecah bahu itu. Azeera menjerit meminta tolong dan menangis sekuat-kuat hatinya , hairan tiada seorang pelajar lainpun yang datang menggunakan tandas waktu itu.
Setelah puas membelasah , “Hmm ... nangislah puas-puas. Ingat Azeera , ini baru amaran. Kalau kau masih nak tergedik-gedik  dengan ‘Farid’ , aku tak teragak-agak untuk buat lebih lagi daripada ini!”. Ugut Ruwaidah sebelum keluar daripada tandas meninggalkan Azeera sendirian menahan sakit.
“Okey geng , terima kasih tolong aku”. Kata Ruwaidah kepada Rita dan Ella yang berkawal dan menghalang pelajar lain daripada memasuki dan menggunakan tandas sepanjang masa Ruwaidah melepaskan geramnya. 

Terserempak dengan ‘Farid’
Azeera  bangun perlahan-lahan , membersihkan dan mengemaskan dirinya semula.  Habis comot pakaiannya terkena  lantai tandas yang basah. Tiada apa yang dapat dilakukan , terpaksalah dia keluar dari tandas dalam keadaan yang begitu.

Penuh kesakitan , Azeera keluar dari tandas dan berjalan perlahan menuju ke kelas. Tiba-tiba ketika menaiki tangga ke tingkat dua Azeera terserempak dengan seseorang .
“Azeera! Apa dah jadi dengan awak?”. ‘Farid’ bergerak pantas mendapatkan Azeera lalu cuba menyentuh bibir Azeera yang masih berdarah. “Kenapa?. Siapa yang buat ini pada awak?”. Tanyanya penuh kebimbangan.
“Blah lah!!. Hei! Saya tak pernah ada apa-apa hubungan  istimewa sesama perempuan. Gaya hidup songsang awak nilah yang merosakkan bangsa dan agama. Hidup penuh kepura-puraan. Awak ingat , mulai hari ini saya tidak mahu ada sebarang kaitan lagi dengan awak. Saya perempuan , kalau ditakdirkan saya bercinta juga satu hari nanti pastinya dengan lelaki bukan perempuan berlagak lelaki seperti awak!”. Azeera akhirnya meluahkan segala yang terbuku di hati. Setelah apa yang terjadi hari ini masakan dia masih mahu terus berdiam diri.
‘Farid’ terpaku mendengar kata-kata Azeera. Tiada pernah lagi mana-mana gadis yang didekatinya akan menolaknya. Sungguhpun dia berpakaian perempuan disekolah tetapi semua itu akan segera bertukar sebaik sahaja dia melangkah keluar dari pintu pagar besar sekolah. Wajahnya yang memang sedia menawan dengan gaya ‘ala-ala’ Anuar Zain itu akan membuatkan ramai budak-budak perempuan  ‘cair’ melihatnya.

Peristiwa yang tidak disangka
Tengahari itu setelah tamat waktu persekolahan , sepeti biasa ‘Farid’ akan menukar pakaiannya dahulu sebelum menaiki bas sekolah untuk pulang ke rumah. Seluar Jeans putih bersama kemeja berlengan pendek  bewarna  kelabu berbelang hitam dipadankan dengan kasut kulit hitam membuatkan dirinya kelihatan cukup segak. Rambutnya pula  yang lebat pendek dipotong ‘ala-ala’ ‘Kim Hyun joong’ pelakon lelaki Korea yang digilai ramai itu disikat rapi. Semua itu mengubah terus penampilannya daripada ‘Faridah’ menjadi ‘Farid’.

Sampai sahaja di perhentian bas , ‘Farid’ melihat Azeera sedang dipersenda-sendakan oleh  Ruwaidah dan kawan-kawannya. Mereka terus-terusan mencerca dan mentertawakan Azeera. Azeera diam tidak menjawab langsung sebaliknya terus berdiri memandang ke arah datangnya bas. Mukanya masam mencuka.
“Woi!! Kau orang buat apa kat sini hah?”. ‘Farid’ berkata dengan marah , memandang kepada setiap wajah budak-budak perempuan itu secara bergilir-gilir sehinggalah dia terpandang Ruwaidah.
“Wai , apa ni?. Kenapa buat begini. Farid tahu selama ini Wai seorang yang lemah lembut. Tapi kenapa jadi begini?”. Tanyanya lembut.
Ruwaidah tunduk seketika sebelum menjawab , ‘Farid , jawapannya ada pada diri awak sendiri!”. Mereka berpandangan , diam ... lama. Begitu juga dengan budak-budak lain yang turut ada di perhentian bas itu. Semua sedang memerhatikan ‘drama cinta tiga segi’ yang sedang berlangsung. Masing-masing hendak tahu apakah kesudahannya ‘drama’ itu.

Tiba-tiba , semua yang ada di perhentian bas itu mula berbisik-bisik . Tidak pasti apa yang dibisikkan mereka. Bisikan-bisikan itu akhirnya bertukar menjadi ketawa-ketawa kecil . Ketawa itu menjadi semakin kuat ... semakin kuat ... semakin kuat ... hinggakan mengganggu tumpuan ‘drama’ yang sedang berlangsung. ‘Farid’ , Ruwaidah dan Azeera  memandang sekeliling. Semua mata sedang memerhatikan  ‘punggung Farid’ sebelum berbisik-bisik dan tertawa. Malah ada yang sengaja berpura-pura berjalan melepasi mereka , memandang lalu ketawa.
‘Farid’ , Ruwaidah dan Azeera mulai resah , “Apa yang tak kena ni “. Fikir mereka sebelum Ruwaidah akhirnya bergerak ke belakang sedikit dan juga turut memandang ‘apa’ yang ada di punggung ‘Farid’. Sebaik sahaja terpandangkan ‘apa’ yang dipandang budak-budak lain dia terus menjerit ...
“AAaaaaaa!!!!” lalu berlari bagaikan sesuatu telah merasuknya. Melihatkan kelakuan Ruwaidah itu , ‘Farid’ berpusing lalu cuba melihat sendiri ‘apa’ yang ada di punggungnya. Pucat wajahnya sebelum dia sendiri akhirnya berlari menyorokkan diri di sebalik pokok besar yang ada berhampiran.
“Aduh!! Malunya!!!. Kenapalah ini sampai boleh terjadi?”.
“Woi!! Farid ke Faridah?! Ha ha ha”. Jerit seorang budak lelaki yang turut menunggu bas di situ.
“Farid dah bocor!! Ha ha ha” Ejek yang lain pula.
“Farid! Bertukar!!! Auwwww!!!!”
“Ha ha ha ha ha!”. Gelak mereka beramai-ramai.
Tiba-tiba Johari , rakan sekelas ‘Farid’ bangun meninggalkan kumpulan kawan-kawannya yang riuh mempersendakan ‘Farid’ lalu segera  pergi ke tempat ‘parking’ motor sekolah itu. Mengeluarkan kunci motornya dari saku seluar lalu menghidupkan motornya.

Faridah!
“Faridah!”. Panggil Johari.
‘Farid’ menjengukkan kepalanya dari sebalik pokok.
“Marilah , aku hantarkan kau. Tak jauh dari sini ada kedai ‘seven eleven’. Situ ada jual tuala wanita”. Kata Johari. Merah muka ‘Farid’ mendengar kata-kata Johari itu. Malu!!
“Kenapalah aku terpaksa beli’benda’tu dengan budak ni?”. Fikirnya.
“Jom cepatlah!. Takkan awak nak terus menyorok di sini. Silap-silap hari bulan kejap lagi budak-budak lelaki tu akan datang ke mari mempersendakan awak. Lagi kecoh jadinya nanti”. Kata Johari. ‘Farid’ menjengukkan kepalanya sedikit , mengintai keadaan di perhentian bas itu. Benar apa yang dikatakan Johari , Kamal , Rashid , Lawe dan beberapa orang  budak lelaki lain sedang berjalan ke arahnya. “Aduh!!”.’Farid’ mulai cemas.
“Cepatlah!”. Desak Johari.
“Tapi ... aku ... tengah bocor ni . Err ... errr ... nanti kotorlah motor kau ni”. ‘Farid’ berkata tersipu-sipu.
“Tak pa . Nanti boleh lap”. Kata Johari lalu mengisyaratkan dengan kepalanya agar ‘Farid’ segera naik bertenggek di atas motornya.
‘Farid’ tiada pilihan. Dia terus melompat naik sebelum Johari memecut laju. Mujur segera dipeluknya pinggang Johari , jika tidak pasti sudah jatuh terjelepuk!
“Hmm ... ‘Farid’ ke Faridah?”. Tanya Johari sambil tersenyum.
‘Farid’ diam lalu melepaskan pelukannya perlahan-lahan ....