Popular Posts

Tuesday, 30 December 2014

Puisi...Tengkujuh pergilah

Mengalirnya membasahi bumi...


***Tengkujuh datang lagi***ojai  
Ribaun titisan manik jernih menghujani bumi
Kelmarin hadirnya nyaman membasahi
Menggerak akar sang flora menghirup segar
Merangsang  pepucuk menjengah dari celahan butiran tanah
Membersih atmosphera dek cemaran kotoran asap kilang nan membakar
Menjadi rahmat jutaan hidupan alam ini

Tengkujuh datang lagi
Namun datangnya hari ini amat berbeda
Bukan lagi ribuan titisan manik jernih menghujani bumi
Malah jutaan yang tiada henti
Memenuhi kekolam...melimpahi tasik dan sungai
Membanjiri seluruh alam melaut pandangan
Melahir gentar pada hati sekalian makhluk tuhan

Tengkujuh datang lagi
Umpama curahan rahmat atau hamburan kemurkaan
Dari Tuhan yang Maha Esa buat seisi alam
Namun apa jua tanggapan itu
Tanah tempat berpijak ini sudah hilang
Tenggelam dalam rakusan air bah
Mengheret apa jua dilaluan
Hatta nyawa si anak kecil yang jauh dari dosa
Juga tangan yang mencencang lumat anugerah alam
Hingga runtuhlah pasak nan menongkah bumi

Tengkujuh pergilah
Cukuplah sudah mengajari insan
Hati nan alpa kan kembali sedar
Jiwa nan kosong akan segera terisi
Raga nan lemah akan diperkasa
Lelumpur menutupi peparit akan dibongkar
Sesungai nan mendangkal kan diperluas
Pepohon yang dicantas kan disubur semula
Bebukit tidak  lagi ditarah merajalela
Alam yang musnah akan dibina

Tengkujuh pergilah
Datangmu membawa rahmat
Pergimu meninggal berkat
Mencelik hati nan buta
Membangun insaf nan lena
Menghidup iman yang kaku
Membangkit sedar bahawa sesungguhnya
Bumi ini milik siapa
Kita ini tiada apa ...



***Mengharap belas dari yang Esa.***..
Nyawa di hujung tanduk



-peace-
Tengkujuh kali ini amat menyedihkan namun pasti ada rahmat disebaliknya
kerana Allah itu Maha Penyayang

>__<
31.12.14









Monday, 22 December 2014

Puisi...tidak mengapa, aku faham


Lukis jea...bunga yang memerah dan dedaunan
Yang menghijau tidak lagi indah...


***Tidak mengapa , aku faham...***ojai
Bila bulan mengambang hilang serinya
Dilindung awan hitam bergulung kelam
Walau sinar itu masih mampu mencelah
Mewarnai malam gelap nan berbalam
Menzahir bebayang mencungkil kengerian
Dalam jiwa nan memandang ...

Tidak mengapa, aku faham...
Bila lautan sepelaung pandangan
Kian menyesak nafas sang pengail
Yang sabar menanti joran dipagut sembilang
Sedang sampan besar sarat muatan
Berjam sudah berlabuh di tepian jeti
Tinggal menanti ringgit bertukar tangan

Tidak mengapa, aku faham...
Bila bunga itu tidak lagi mewangi
Setelah madunya direnggut pergi
Dek sang kelicap sebagai santapan
Atau dek keringnya kelopak yang mekar
Meluruh jatuh satu persatu
Dipanah terik mentari musim kemarau
Yang menyapa tanpa diundang

Tidak mengapa, aku faham...
Bila teratai tidak lagi indah
Tatkala bayu petang membelai nyaman
Berbuai bebunga merah mekar
Beralun dedaun hijau melebar
Angkara sidurjana mencemar alam
Tanpa ehsan mahupun insaf
Bahawa bumi ini hanya pinjaman

Tidak mengapa, aku faham...
Kalau tali itu telah putus
Kalau pelita itu mulai suram
Kalau coretan itu kian pudar
Kalau bukit itu sudah gondol
Kalau sungai itu sudah kering
Kalau ... nasi itu menjadi bubur!

Tidak mengapa...
***Kerna aku amat memahami...***






-peace-
>__<

Melihat dengan hati lebih jelas daripada pandangan mata
nan sering tertipu














Wednesday, 17 December 2014

Puisi ... Laut , usah memperdaya



Laut...usah memperdaya...

***Laut...***ojai
Sejauh mata memandang
Indah...tenang ...dengan riak ombak mendamai
Membugar senyuman dibibir sipemerhati nan memerah
Merekah tawa ria sang anak berlari ditepian ... 

Laut...
Menyimpan jutaan khazanah
Memendam ribuan kisah
Berolak olek dipukul gelombang tatkala badai
Terumbang ambing ditiup bayu senja
Menghempas kuat nafas resah pada batuan anjung
Namun...
Laut masih mampu mengundang tenang
Tatkala sang mentari mula mengucap salam
Disambut unggas riang berterbangan
Mencari makan buat sikecil di pepohonan
Atau tika mentari merah mulai melambai
Bersembunyi disebalik tabir langit
Maka tahulah bahawa alam terang bertukar kelam

Laut
Luas terbentang buat insan belajar erti hidup
Meraut kapal cinta meredah alam samudra
Merebeh karang yang menyendal sauh
Menongkah arus dengan dayung cekal
Menjatuhkan layar menuju arah laluan
Menimba air hampa yang mencelah dek buritan nan memecah
Dek beratnya bebanan yang digalas berpanjangan
atau usangnya kekayu yang kian mereput
dan besian yang mengarat lalu mengakis semangat
Pudar dan kian tenggelam bersama malam

Laut
Usah dibiar kapalmu karam dek alpa berpanjangan
Jangan dipesong dek nyanyian merdu sang deduyung
Terpedaya dek lambaian mesra pulau hayalan
Yang munculnya cuma sekali sekala
Tatkala bulan penuh mengambang
Membias riak cahaya harapan nan memalsu
Meralit si nakhoda yang akhirnya terlena
Membiar kapal belayar tanpa kemudi
Sesat ... jauh di tengah samudra

Laut
Cukuplah memperdaya
Biar kapal itu belayar ke hadapan
Meredah gelora tanpa ada gentar 
Mencari pelabuhan buat menambah bekalan
Kerna esok sebelum mentari mulai mengintai
Tatkala dingin bayu masih menyucuk tulang
Maka belayar semula kapal kehidupan 
***dengan tabah dan cekal meredah badai mendatang***






-peace-
>__<

Tuesday, 16 December 2014

Lukis jea...Kosong


Lukis jea...Kosong...ojai 17 Dis. 2014

Kosong pada pandangan mata belum tentu
 kosong pada hakikatnya




-peace-
>__<

Terserah bagaimana mahu memahami

Sunday, 14 December 2014

Puisi...Nilai tulus



Serapuh sarang lelabah...

Nilai tulus

***Di manakah tulus itu?***ojai
Apa sudah terbenam di lapis bumi paling dalam?
Atau hangus dibakar api amarah?
Tatkala badai datang melanda
Ribut menggoncang resah nan memuncak
Hingga punah segalanya dilontar ranap
Menenggelamkan keikhlasan yang kian sirna

Maka tahulah
Tulus itu bagai sarang lelabah
Indah tercorak memukau mata
Halus berseni bebenang putih suci
Lahir dari fitrah anugerah Ilahi
Namun tatkala bala menghenyak
Putus harapan setinggi langit
Tinggal runtuhan yang mengundang kecewa

Atau mungkin juga
Tulus itu senipis kabus pagi
Kan hilang tika mentari memerit sinar
Atau tika angin bertiup lembut
Membuai jauh menghilang jejak
Meninggal ego tanpa tergores
Terus gah mempertahan nilai diri
Yang sesungguhnya hanya di telapak kaki
Diinjak oleh nafsu sendiri

Maka apakah nilai tulus itu?
***Atau hadirkah ia dalam hatimu?***





-peace-
>__<


Saturday, 13 December 2014

Puisi ... Kenangan Pahit yang Indah


Lukis jea ...
Kembali membelek lukisan ku ini ... 14 Nov 2014
Lama dulu ... sebuah lukisan dan cerita disebaliknya.
Ku tumpangkan di ruangan puisi yang kutulis ... juga lama dulu ... 2014 yang penuh kenangan☺

... dan bila ada ketikanya 'kenangan pahit yang indah' itu mengusik jiwa ...
Hmm...damailah
Kiranya aku manusia biasa
Kan ku sandarkan segalanya pada yang Esa




-peace-
>__<
3 September 2017

*********************************



Hidup bukan sekadar dua warna ...


Kenangan Pahit yang indah

***Tika kaki mengorak langkah***ojai
Bertatih menginjak hari demi hari
Lalu tangan melakar kisah
Di atas layar kanvas seorang insan
Nan terbentang luas selebar alam
Buat mengukir erti sebuah kehidupan

Dari kamus minda ini
Aku mencari sebuah makna
Nan tersembunyi dari ungkapan kata
Lantas mengundang seribu persoalan
Melahir sejuta tafsir jawab
Akan sebuah kenangan pahit yang terindah
Yang terlakar di atas kanvas itu

Satu kenangan pahit yang indah
Telah menggugur juta titis air mata
Merobek sekeping hati nan luka
Menganyam derita mengundang sengsara
Lalu mungkinkah keindahan itu kan menjelma
Tika kanvas putih menjadi baldu merah
Terbentang dalam hamparan waktu tersisa

Waktu yang kian tiris
Akan wujudkah hari damai buat kita
Memahami segala nan tersirat
Tersulam pada pentas lakon hayat ini
Agar terungkap ucap syukur
Pada yang Maha Mencipta
Atas kurniaan
***kenangan pahit yang indah itu***ojai








-peace-
>__<

Terpulang bagaimana mahu mentafsir





Friday, 12 December 2014

Lukis jea...Kuda


Lukis jea...Kuda...ojai 12 Dis 2014

Hari ini aku tak berapa sihat. Kepala
memanjang spinning
Asyik disuruh baring dan tidur- rasa tambah
pening kepala ni so aku fikir lebih baik melukis
Makanya aku lukis gambar kuda ni...

Rupanya bila kita tak berapa sihat lukisan pun
macam tak sihat...>__<
Lukis separuh jalan rasa macam takde mood

Seadanya...
Moga bolehlah jadi bahan tatapan
Burukpun aku tetap muatkan diblog aku ni
Dah memang itu prinsip aku-hargai hasil kerja
sendiri.


-peace-
>__<
Doakan aku cepat sihat.


Thursday, 11 December 2014

Lukis jea...Sungai dan Bulan


Lukis jea...Sungai dan Bulan...ojai 11 Dis.2014

Lukisan petang ini
Sungai dan bulan ... Kenapa bulan …sebab bulan tu nampak kurang sempurna

Moga mendamaikan

-peace-
>__<

Tuesday, 9 December 2014

Lukis jea ... Kilimanjaro


Lukis jea...Kilimanjaro...ojai  9Dis 2014

Cuba melukis Kilimanjaro...
Seadanya ... Moga dapat menceriakan hati
siapa jua yang menatapnya

-peace-
>__<

Monday, 8 December 2014

Lukis jea ... tepi tasik


Lukis jea...Tepi Tasik...ojai...8 Dis. 2014

Sementara menanti anak2 balik dari kelas hafazan...
Aku ambil peluang ini merehatkan minda
...Melukis...
(Asal saja tak tidur lepas asar)

-peace-
>__<




Istimewa buat teman yang sedang diuji...sabar itu indah
Dan kamu lebih menarik jika tersenyum

Saturday, 6 December 2014

Lukis jea...'Sampan'

Lukis jea...Sampan...ojai 6 Dis. 2014

Tambatkan sampan itu
Jangan dilepas kelak hanyut jauh
Tak mampu dicapai lagi
(Ayat suka2)

-peace-
>__<

Friday, 5 December 2014

Lukis jea...harapan seorang anak


Lukis jea...harapan seorang anak

Lukisan kartun ni dilukis oleh anak bungsuku -Al Luqman
Menggambarkan aku dan suami
Memang ini harapan semua anak di dunia- dengarlah
wahai para ibubapa.

Aku suka gambar ni.


-peace-
>__<


Lukis jea...Pantai

Lukis jea ... Pantai ... ojai 4Dis. 2014

Lukisanku petang ini...
Mencari damai tika melakarnya

-peace-
>__<

Wednesday, 3 December 2014

Lukis jea...Sepohon kayu


Lukis jea ... Sepohon kayu - ojai  3 Dis. 2014

Hari ini aku melukis lagi...kuberi nama 'Sepohon kayu'
Moga dapat memberi damai pada yang melihatnya

-peace-
>__<

Tuesday, 2 December 2014

Lukis jea...mengisi waktu

Lukis jea...mengisi waktu...ojai

Hasil lukisan aku petang ni- 2 Dis.2014
Moga membawa ketenangan kepada yang
melihatnya

-peace-

Monday, 1 December 2014

Lukis jea...meredah

Lukis jea...meredah

...Asal saja ada kalian...
>__<