Popular Posts

Monday, 10 March 2014

Apa aku nak buat ...

Apa aku nak buat?

Aku percaya bahawa untuk menjayakan sesuatu rancangan , ianya perlu dikongsikan bersama dengan orang lain supaya aku komited dan bersungguh dalam melaksanakannya.
(Kaedah memaksa diri)

1. Dah lama aku cuba nak hafal surah al-Mulk.
Tak banyak ... cuma 30 ayat sahaja tapi ya Allah ... ada2 sahaja halangan atau mungkin juga alasan yang ku beri kepada diriku sendiri untuk tidak segera menghafalnya.
Maka hari ini aku memberikan tempuh kepada diriku sehingga  17 March ini untuk menghafalnya.
Pastikan berjaya rozai ...

Status sehingga 13.3.2014- hampir hafal 10 ayat pertama. (Wah!! kalau tak bersungguh ni tak capai target)
Selingan:

Al-Mulk ...
Lama sungguh sudahku hajat
Membaca ... menghafal ... menghayatimu
Untung aku masih diberikan umur
Lalu inginku sematkan kau dalam dada
Kekallah kau di situ bersatu bersamaku

Status pada 17.3.2014-Hmm ... sehingga tempuh yang kuberikan tamat aku hanya mampu menghafal 10 daripada 30 ayat surah al-Mulk. Jika mahu memberikan alasan , seribu satu macam alasan bolehku beri ( itu bukan caraku) dan bukan juga  salah ibu mengandung (Hmm ... mak , saya sayang mak) tapi kelemahan aku sendiri yang tidak pandai membahagikan masa dengan baik dan mungkin juga kurang berdisiplin (Alamak ... sedangkan aku sendiri adalah guru disiplin).

Maka misi menghafal ini aku lanjutkan sehingga 24 Mac ini. (Semoga kali ini tidak gagal lagi). 

2. Nak buat cerpen baru.
Dah bersarang cerita dalam kepala otak aku nie ... tapi asyik takde mood jea nak mengarang ayat. Hari tue kat skul Ain dah ingatkan , nak minta cerpen baru untuk dimuatkan dalam majalah skul tahun nie. Aku kata 'ya' saja tapi buatnya tak juga.
Heiii ... ingat rozai , 'Malas itu mewarisi kerugian'!.
Takpelah ... aku layanlah malas aku nie sampai akhir Mac ni. Sebelum akhir bulan kena buat sekurang-kurangnya satu cerpen baru yea rozai ... (Dengan izin Allah)

3. Malam  ni  (Jumaat: 14.3.2014) , kena study Bahasa Arab. Dah dua kali aku tak hadir kelas ... kira banyak gak yang tertinggal. Bukan sengaja tapi macam2 aktiviti kat skul walaupun pada hari Sabtu. Walhal hari Sabtu tu sepatutnya hari rehat Gomen ... (Ayat mengeluh - Hmm ... tak baik mengeluh rozai. Takde faedahpun!).
So apa aku nak buat?.
Apa lagi?. Studylah!!!. Malam ni nak study and hafal mana yang patut , takdelah tercangang-cangang bila ustaz tanya esok.
Ni baru belajar modul 1. Rancangan aku nak capai modul 5. (Jauh lagi perjalanan ... moga aku tidak tewas di tengah jalan. Amiinnnn...)

Status: Kelas semalam rupanya kelas terakhir untuk modul 1 and ada ujian pencapaian ... hahaha ...aku jawab dalam keadaan tak bersedia. Tapi ok gak ... taklah teruk sangat. InsyaAllah nanti 29 Mac ni akan mula modul ke 2.
Aku cadang nak study and hafal balik semua perkara dalam modul 1 supaya bila masuk modul 2 semuanya akan jadi lebih mudah.
Bila nak buat?
Hmm ... tentulah cuti pertengahan penggal 1 nie ... hujung minggu depan.
Akhir bicara ... "Mari ramai-ramai belajar Bahasa Arab" ... Kalau bukan kita , siapa lagi?

4. Aku nak doakan selalu untuk seorang teman ... seikhlasnya sejujurnya kebahagiaan untuknya sentiasa ... dunia dan akhirat. (Hanya ini sajalah yang terbaik dan termampu kuberikan padanya atas segala kebaikannya kepadaku selama ini dan atas apa jua yang telah aku lakarkan dalam sejarah hidupnya).