Popular Posts

Tuesday, 2 July 2019

Lukis jea ... 'Jangan mudah putus asa'

Jangan mudah putus asa ...
Lukis jea ... baiki keadaan
Walau hanya sebuah lukisan ... terapkan nilai , "usah mudah putus asa, baiki keadaan...jangan musnahkannya!".
Kukuhkan nilai itu dalam jiwa sebab dalam hidup ini tentunya kita akan diuji ... dalam hubungan ... kerjaya ... keluarga dan sebagainya. Positifkan diri dan sentiasalah berusaha untuk.memperbaiki keadaan.
Namun ... dalam kita berusaha membaiki keadaan , ada ketikanya kita juga harus belajar dan tahu untuk 'melepaskan'. Apa saja di luar kuasa dan daya kita ... setelah berhempas pulas bertahan ... andai tidak juga mampu dicapai dan digenggam
Maka ... belajarlah untuk melepaskan🙂

Moga dengannya kita lebih tenang menghadapi hari muka.


Beberapa orang anak murid Pendidikan Seni Visual aku mudah sangat 'give up'.
Lukis sikit ... rasa2 tak cantik, konyokkan ... buang ... then buat baru. Tak cantik lagi ... konyok dan buang. Gitu lah , hinggakan masa peperiksaan pertengahan tahun hari tu, ada yang hantar kertas kosong yang penuh kesan padam dan ada juga yang langsung tak hantar kertas 2(lukisan) sebab asyik ... 'konyok dan buang'!!.
Terlalu nak yang ideal ... hinggakan tidak mampu menyelesaikan tugasan yang diberi.

Inilah lukisan yang hendak dibuang ... sayangkan. Bukannya cacatpun. Pada aku , lukisan ni cuma belum diselesaikan dengan sempurna. Sayang sangat jika dibuang.
"Jangan buang ... boleh dibaiki tu", kataku
"Takpelah cikgu ... saya tak nak. Tak cantikpun. Saya nak buat baru".
"Eh! Janganlah. Bukannya tak boleh dibaiki. Meh cikgu tolong ajarkan. Kita baiki".
"Takpelah ... tak nak. Saya nak buat baru. Ini dah rosak".
"Betul tak nak?"
"Betul!!!"

"Ok ... jangan buang, biar saya buktikan. Lukisan ni boleh diindahkan jadi sempurna!".
Maka aku mula tambah dan tolak mana yang patut ...

Ketika aku sedang 'mengharmonikan warna langit' ... muridku ini berkata, "Eh, lawalah pulak menyesal buang"

"Hahahahahaha ... baru nak menyesal, tadi orang cakap tak  nak percaya!".


-peace-
>__<

No comments:

Post a Comment