Popular Posts

Wednesday 26 August 2015

Fikiranku ... 'Kenapa cikgu kena 'smart'?'

Kenapa cikgu kena 'smart'?

Hmm ... tetiba aku terasa nak menulis ...
'Kenapa cikgu kena 'smart'?'
Sebagai seorang guru tidak kiralah apa juga subject yang kita ajar , kita wajib 'smart'. 'Smart bukan saja dari segi pengetahuan dan pemikiran tetapi juga harus 'smart' dari segi penampilan dan pembawaan.

Biasa dengar peribahasa di bawah?

"Bagai ketam mengajar anaknya berjalan lurus" 

atau Bahasa pasar berikut  ...
 "Cakap tidak serba bikin"?

Jika inilah amalan para cikgu , alamatnya tahap disiplin murid tidak akan pernah dapat dipertingkatkan.

Pernah satu ketika , aku menghadiri perjumpaan guru-guru disiplin di negeri tempat aku berkhidmat. Ironinya , salah seorang guru disiplin lelaki yang hadir , rambutnya sendiri jelas berekor!. Terdetak di hati kecilku , bagaimana agaknya fesyen rambut anak-anak didiknya di sekolah?. Adakah rambut mereka juga berekor atau mungkin lebih hebat dari itu?

Bagaimana pula dengan peribahasa ini ?

"Bapa borek anak rintik"
"Jika bapa kencing berdiri , anak kencing berlari"

Nah! Jelaslah sudah ,  para cikgu harus memastikan diri mereka sentiasa 'smart' agar menjadi ikutan yang baik buat anak-anak didik mereka.

Suka atau tidak , para cikgu harus sedar ... anak-anak murid di sekeliling cikgu adalah para 'observer' yang amat teliti ...

Biar aku kongsikan pengalaman aku sebagai seorang guru biasa ...
"Cikgu! Kenapa stokin cikgu sebelah lain-sebelah lain?"
Lalu aku melihat ke bawah , memerhati stokin yang kupakai ... la , sikit benar bezanya. (Stokin kaki wanita biasanya mempunyai ton warna yang hampir sama. Bila mengejar masa , ada kalanya aku tersilap memilih pasangan stokin tersebut)

"Cikgu! Bukan semalam cikgu pakai tudung 'purple' juga ke?"
"Hmm ... awak ingat cikgu ada satu je ke tudung 'purple'?". Jawabku.
(Walhal , kekadang aku sendiri lupa baju apa yang aku pakai semalam)

"Cikgu! Warna baju cikgu hijau ni sama dengan warna dinding kelas kita"
Lalu aku sengaja berlari anak dan merapatkan diriku ke dinding lalu bertanya , "Sekarang awak nampak cikgu tak?". (Layan ... kami sama-sama tertawa. Mujur mereka tidak kata , "baju cikgu sama dengan kain langsir kelas kami!!" ^__^)

Ini lagi pulak ..."Cikgu! Cikgu bau kopilah!". (Sampai bau aku pun mereka perasan)
Satu hari ketika aku makan di kantin , air kopi-O ais yang masih separuh penuh dalam gelas tumpah atas tudung dan bajuku. Mandi kopi aku hari itu!. Aku masuk ke kelas dalam keadaan separuh basah kerana baju dan tudung yang kubasuh tidak sempat kering akibat loceng yang telah berbunyi. 
Untuk 'cover' malu , lalu aku ceritakan kepada mereka apa yang terjadi di kantin hari itu.
"Lain kali hati-hati cikgu ...". kata salah seorang anak muridku. Amboi ... sukalah tu dapat tegur cikgu dia!

Lama dulu ... semasa aku di BBGS , "Cikgu! Cikgu ada lesung pipit di dagu ye cikgu?"
Laa ... ada ke?. Akupun tak berapa nak perasan. Balik dari sekolah hari tu aku membelek wajahku di cermin dan membuat pelbagai aksi. Barulah aku sedar , lesung 'dagu' bukan lesung pipit dan lesung dagu itu hanya akan muncul apabila aku bercakap.  
(Pelik ... takde pulak ahli keluarga aku yang perasan atau mereka tidak pernah menatap wajahku sungguh-sungguh! Huhuhu sedihnya!!)

Juga lama dulu ... "Cikgu! Kenapa cikgu tak pakai beg tangan?"
"Saya tak suka. Leceh ... banyak sangat beg nak kena bawa". Jawabku.
Aku tak mahu jadi cikgu 'bertangan sotong' ... beg tangan , beg laptop , beg isi buku sekolah murid , beg BBM dan macam-macam beg lain. Semuanya dibawa serentak.  ^__^

Itu baru dari segi penampilan dan pembawaan kita ... bagaimana pula dengan pemikiran dan ideologi yang kita bawa?. 
Tiap patah kata yang kita tutur , tiap ilmu yang kita sampaikan , tiap  nasihat atau bicara motivasi yang kita lontarkan buat mereka pasti akan memberi kesan pada pemikiran dan kepercayaan mereka. 
Jangan pernah kecewa dan menjadikan perbahasa , 

"Bagai mencurah air di daun keladi" 

sebagai pegangan dan alasan untuk tidak berusaha lebih. 
Ingatlah cikgu , anak-anak murid itu bukanlah si daun keladi yang tidak punya akal dan perasaan. Lagi pula tugas dan amanah cikgu adalah untuk mendidik dan membimbing mereka. Bukan hak cikgu untuk menuntut agar mereka menjadi insan berbudi kerana hati mereka bukanlah milik cikgu.
Usaha tanpa putus dan selebihnya serahkanlah kepada Allah maka cikgu akan terhindar daripada rasa kecewa dan putusasa.
Mungkin hari ini mereka tidak mendengar  , mana tahu esok lusa atau setahun atau mungkin lima , enam tahun akan datang mereka akhirnya berubah berkat apa yang cikgu ajarkan hari ini. 

Kesimpulannya suka atau tidak , hakikatnya seorang cikgu memang akan memberi pengaruh yang kuat kepada anak murid mereka. Berlapang dada dan terimalah hakikat itu. Sentiasa berusaha untuk menjadi contoh yang terbaik kerana ada yang sentiasa memerhati cikgu ... jangan jadikan kata-kata berikut sebagai dalil alasan ,

"Do what I say , don't do what I do".

Walhal sebaliknya , gelombang cahaya itu bergerak jauh lebih laju daripada gelombang bunyi. Maka sudah pastinya peranan dan kesan yang ditinggalkan oleh deria penglihatan  juga jauh lebih cepat dan besar berbanding deria pendengaran.

Ayuhlah cikgu , kita sama-sama berusaha menjadi cikgu yang 'smart' dari semua segi.  Semoga semua usaha kita diterima sebagai amal kebajikan kita di dunia ini.  :D



-Peace-
>__<