Popular Posts

Monday 1 January 2018

Lukis jea ... Jom kita melakar ( 1 )

Jom kita melakar bersama-sama

Lukis jea ... Alam ini indah
Aku pasti, anda tentu setuju jika aku katakan bahawa setiap insan punya hobi dan minat masing-masing. Ia adalah satu anugerah kurniaan Yang Maha Esa buat kita hambaNya.
Memanafaatkan hobi dan minat sendiri akan memberikan rasa 'ria' dalam jiwa. Hobi dan minat juga boleh dimanipulasikan sebagai satu kaedah untuk meredakan tekanan.

Tekanan?
Ya lah ... hidup hari ini penuh dengan cabaran.

Kos hidup yang tinggi (lebih2 lagi sejak ada GST)... beban kerja yang tak pernah habis ( kalau tiada kerja, menganggur lah pulak. Lagi stress!!😁) ... masa rehat yang terlalu singkat(nak bersenam pun tak sempat...obes lah pulak!!. Haishhhh) dan pelbagai penyakit dengan kos rawatan yang amat tinggi. ( Contoh; cuci gigi pun paling murah RM120 ... mahalnya. Adoiiiilaaaa) dan pelbagai cabaran hidup yang lain.

Jadi ... ayuh kita jadikan 'hobi dan minat' kita bermanafaat ...

Siapa yang minat bercucuk tanam ... kita tanam pelbagai tanaman di sekeliling ruang rumah kita. Untung-untung kuranglah sikit belanja dapur.

Siapa yang minat menjahit ... apa kata gunakan kain2 perca atau kain2 terpakai sebagai bahan 'patch work'. Jahit... jadikan selimut... lapik meja... lap kaki dan sebagainya.

Siapa yang minat memasak ... belajar pelbagai resepi. Boleh gak buat ambil tempahan...kot lah ada orang nak buat kenduri kendara. Bolehlah tambah pendapatan.

... dan ... siapa yang minat melukis/melakar (itu geng aku😘)...boleh gak digunakan untuk menambah pendapatan ... cuma aku memanafaatkan minat dan hobi aku ni sebagai satu kaedah meredakan tekanan.

Makanya , hari ini aku nak ajak korang  join n ikut menyelami minat dan hobi aku ... melakar dan melukis.
Hari ini kita lukis pemandangan hutan ... erm ... taklah hutan sangat pun.

Jom ...

Langkah pertama: lakaran
Lakaran tak perlu sempurna. Sekadar menentukan apa yanb hendak dilukis dan kedudukan objek2 yang hendak  dilukis.

Lakaran ... tak perlu sempurna
Langkah kedua: Perincikan lakaran.
Jangan risau sangat...dan elakkan aktiviti memadam sana sini.




Senangkan...tinggal nak perincikan je lakaran objek tadi.
Langkah ketiga ... kira terakhir dah ni.
Part akhir ni kenalah teliti lebih sikit. Tona warna(kalau guna warna) atau terang gelap yang berbeza peratusannya untuk menimbulkan kesan ruang ... gerakan ... dan sebagainya.

Taa daaa ... dah siap!
Biasanya aku ... akan letakkan tanda pengenalan aku.
Aku cadangkan kalau korang melukis pun elok letakkan tanda pengenalan korang untuk setiap lukisan.
... dan aku suka letak tarikh lukisan tu~saja ... buat kukenang di kemudian hari. >__<

Sekian. Harap-harap korang yang rajin baca perkongsian ini akan terdorong untuk melukis ... atau sekurang2nya tidak menganggap minat dan hobi melukis ni sebagai sia2 dan buang masa.



                                      -peace-
                                        >__<


No comments:

Post a Comment