Popular Posts

Tuesday 20 December 2016

Lukis jea ... bila sendirian

Lukis jea ... bila sendirian

Bila sendirian ...
Acapkali kita terdorong untuk mengimbau kisah2 lalu.
Suka ... duka ... tawa dan tangis yang pernah kita lalui.
Paling best ... kenangan waktu kanak2 ,ketika kita dan adik beradik kita amat rapat. Bermain , bergaduh , buat nakal ... bekerjasama simpan rahsia ... hahahaha...banyaknya rahsia!
Dan lebih seronok bila sama2 cipta bahasa 'kita' sendiri. Hanya kita-kita saja yang faham. Haishhh ... indahnya zaman2 tu. Tak pernah terlintas dlm kepala masa tu yang satu hari nanti akan ada saja perkara yang menjarakkan kita ...menjarak menjarak dan semakin menjarak ... inilah kehidupan.

Kita semakin dewasa ... dari zaman kanak2 ke zaman remaja. Pengalaman dan cerita juga sudah berbeza. Masa nilah kita mula jadi perhatian. Nak kata cantik sangat tu tidaklah tapi ... bak kata orang, zaman remaja umpama bunga yang sedang mula kembang ... gitulah. Kali pertama orang ajak aku date kat tepi sungai. Kawan baik aku jadi posmen. Tapi sorrylah ... semula jadi aku memang tak suka part2 couple ni.

Lepas spm kami dihantar ke CML , Slim River ... belajar english communication. Hmm ... best gaklah. Kenal kawan2 baru. Masa ni ditakdirkan kali pertama aku kenal apa yang dipanggil 'cinta monyet'. Lebih aroninya, aku tidaklah bertepuk sebelah tangan ... tapi masing2 cover. Pernah gak dia cuba ajak aku keluar makan. Tapi etika hidupku tidak membenarkan aku keluar dengan mana2 lelaki sebarangan.  Sampailah ke matriks , belajar di matriks yang sama. Hrmm ... cukuplah kisah selebihnya ku simpan sendiri. >__<

Alam dewasa ... kita diuji dengan pelbagai perkara. Bila ujian menimpa keluarga, kita mula sama2 memikul tanggungjawab , membantu ayah ibu meringankan bebanan mereka. Takdirnya terlalu banyak perkara berlaku dalam keluargaku waktu ini. Semuanya memerlukan kekuatan mental dan fizikal. Lepas satu ... satu ...
Tidak cukup dengan itu , masa ini juga aku kenal 'cinta dewasa'. Cinta yang matlamatnya satu ... membina rumahtangga bahagia. >__<

Indah ke zaman bercinta?
Lain orang , pasti lain jawapannya.
Bagi aku ... haishhh ...biarlah jadi cerita peribadi.

Masa berlalu ... banyak perkara berubah. Namun ada juga yang tidak pernah berubah.
 Apa ye ?
Antara perkara yang tidak pernah berubah ialah hobi melukisku ... dari sekolah rendah aku rajin melukis. Hinggakan aku pernah diminta guru lukisanku mewakili sekolah melukis gambar pemandangan dalam kebun getah. Walhal ke kebun getah pun tak pernah! Aku lukis dan warna guna imaginasiku sahaja. Masa ni aku di SRK Selayang Baru. Rasanya dalam darjah 2 gitulah ... pastu aku berpindah ke SRK Sg Koyan. Waktu senggang dlm kelas aku selalu melukis. Entah camne ... masa aku leka melukis, Cg Nuri (cg bm) boleh lak tercegat sebelah aku dan aku langsung tak perasan!
Lepas cikgu puji ... "Wah! Cantiknya dia lukis!!" (Aku rasa masa ni lukisan aku biasa2 je, saja cikgu ni puji kuat2 ... nak sedarkan aku akan kehadirannya). Habis je cikgu cakap macam tu ... wah! Tetiba meja aku dikerumuni kawan2 sekelas. Haishhh... budak2 sekolah rendah!
Memang gitulah perangainya :D

Sampailah sekarang ... banyak benda yang aku lukis.
Hmm ... panjangnya celoteh hari ini.
Cukuplah.
Kagum gak aku kalau ada yang rajin baca cerita aku ni. ^__^


Melukis juga boleh menjadi mekanisme melempiaskan rasa di hati.
Dan aku memang akan melukis bila sedih ... marah ... rindu ... serabut ... bosan ... stress bila banyak sangat kerja ...
Opss!! Baru perasan jarang sangat aku melukis kerana gembira.
Haishhh!!!!

-peace-
>__<

No comments:

Post a Comment