Popular Posts

Sunday 27 April 2014

Fizik itu menarik ...

Aku suka Fizik ...
Sebab ... ia ajar aku menghargai ilmu
               ia ajar aku menghargai orang bijak pandai
               ia ajar aku lebih berimaginasi
               ia ajar aku melihat yang tersirat            
               ia ajar aku berfikir
               ia ajar aku menggerakkan minda
               ia ajar aku melihat dunia dengan cara sendiri

Sebab ... ia jadikan aku lebih sabar
               ia jadikan aku lebih memahami
               ia jadikan aku lebih kreatif
               ia jadikan aku kagum dengan fenomena alam
               ia jadikan aku sedar bahawa tiada yang sia-sia
               ia jadikan aku akur aku adalah hambaNya
               ia jadikan aku terasa kehebatan Pencipta

Sebab ... ia fahamkan aku bahawa ...
              "Yang bulat tidak datang bergolek dan yang pipih tidak datang melayang"
               ia fahamkan aku bahawa ...
              "Hari ini harus lebih baik dari semalam"
               ia fahamkan aku bahawa ...
              "Cabaran buat hidup ini lebih menarik"
               ia fahamkan aku bahawa ...
              "Kekuatan minda mampu mengalahkan kekuatan fizikal".

Satu hari di kelas fizik ...  transformer - memanipulasikan a.c  terhadap
elektromagnet bagi mengaruhkan emf agar terjana arus - bijak! Sangat bijak!!

Bila ku lihat dr belakang makmal  segala yang ku tulis di papan putih  terasa indah di mata hatiku
lalu ku rakamkan ... dan ku kongsikan  di sini agar perasaan 'indah' itu dapat turut dirasai oleh orang lain

Tentang solenoid ... bagaimana manusia begitu kreatif menggunakan tangan kanan
untuk menentukan kutub elektromagnet yang terhasil. 

Mengkombinasikan fluks magnet kekal dan elektromagnet untuk menghasilkan daya bagi
menggerakkan motor  ... hebatnya kuasa minda ... sebab itulah aku suka belajar fizik.



   

No comments:

Post a Comment