Popular Posts

Tuesday 3 December 2019

Lukis jea ... "Bapak, mummy n nina"



Add caption

Lukis jea ... "Bapak, mummy dan nina"
Mereka adalah keluarga aku ...
Mummy ni adik betul2 di bawah aku. Kami memang rapat dr kecil.
Walaupun beza sekadar 2 tahun ... tapi aku memang selalu mengalah n kena manjakan dia.  Dulu masa kecik2 ... aku selalu gak jealouskan mummy ni.  Sebabnya?!
Sebabnya dia adalah anak kesayangan abah den ... manja yang amat. Setiap kali abah bawa balik makanan , janganlah berani nak makan dulu. Rasa sikitpun tak boleh. Semuanya mesti dia yang 'rasmi'kan dulu ... kalau tak, alamatnya dia punya raungan tu ....
Selagi kau tak kena marah dengan abah, memang takkan berhentilah jawabnya!!!
Teruklah mummy ni masa kecik dulu🤣🤣🤣

Tapi itu kessh masa kecik2.
Biasalah , aku ni anak ketiga. Kategori anak tengah ... anak yg sering 'terabai tanpa sedar' oleh mak n abah. Sebab tu aku terpaksa 'menonjolkan' diri sendiri utk dapatkan perhatian mak n abah.
Macam mana tu?
Macam ni lah ... aku jadikan tabiat, setiap kali nak ke mana2, pasti aku cium mak n abah. Nak tido ucap selamat malam ... rajin2 kemas rumah, untung2 dapat pujian mak n abah😅

Mana taknya ... selalu saja aku merajuk , siap duduk bawah katil lagi ... malangnya takde sispa pun tahu atau kesah kalau aku merajuk pun. Last2 ... pujuk diri sendiri. Keluar dari bawah katil dan keadaan menjadi seperti biasa.😢

Okey ... itu part sedih aku di masa kecik (aku je yg sedih). Mari kita tengok kebaikan dr kesedihan itu...
1. Aku lebih berdikari
2. Aku biasa mengalah dan percaya bahawa rezeki itu memang sudah tertulis.
3. Aku tak rasa canggung untuk peluk abah dan arwah mak aku (semasa hidupnya) walaupun di hadapan khalayak ramai.
4. Semua pengalaman itu menjadikan aku kakak yang sangat 'kakak' terhadap adik2ku
5. Inshaa Allah, pengalaman itu menjadikan aku seorang yg lebih memahami dan menghargai.

Hargailah apapun yg dikurniakan Allah buat kita. Bersangka baik pada takdir kita.
Apa pun yang hilang pasti akan diganti Allah dengan yg lebih baik asal saja kita redha dan bersyukur.

Mak abah adalah anugerah ... adik beradik juga adalah anugerah. Hargai selagi boleh ... cipta n simpan kenangan yang indah kerana langit tidak selalunya cerah.
Andai takdirnya waktu memisahkan ... sekurang2nya kita masing2 ada kenangan untuk dipaut sebagai tanda kita pernah bersama bergembira dan berkasih sayang.
*************
Jom ... aku tunjukkan proses menghasilkan likisan di atas.






-peace-
>__<

No comments:

Post a Comment