Popular Posts

Friday 14 December 2018

Lukis jea ... Dinihari di rumah rakit

Jom bermain warna ...
Dinihari di rumah rakit Wak Sempuh

Lukis jea ... menanti kemunculan sang mentari
Inilah hasil lukisan aku kali ini.
Seperti yang pernah ditanyakan kepadaku, guna material apa?
Sebenarnya aku tak reti sangat nak jawab soalan ini sebab aku bukan belajar seni lukisan ... apatah lagi bergaul dengan para pelukis. Jadinya ... bila nak jawab soalan mudah seperti ini aku jadi cuak. Takut istilah yang diguna tu ke laut🤣

So ... sebagai jawapan orang biasa2 macam aku,
Material yang aku guna adalah kertas lukisan biasa dan warna air biasa + beberapa batang berus


Lukisan separuh siap.
Prinsip melukis yang aku pegang ... jangan buang lukisan.
Kalaupun ketika sedang melukis ada berlaku kecacatan sana sini ... jangan ambil peduli sangat. Sebab, lukisan boleh dibaiki. Lebih2 lagi warna air cam ni. Betulkan jea mana yang tak kena.
Lagi pula ... kita yang melukis , suka hati kitalah nak tambah atau tolak mana yang patut. Ye tak?😁

Satu lagi ... kalau setakat gambar2 pemandangan cam ni, tak payah nak lukis2 ngan pensel dulu sebab bila kita warna semua lukisan itu akan hilang. Asal kita tahu nak lukis apa, terus jea dengan mewarna.
Lainlah kalau yang kita nak lukis tu ada ciri2 tertentu yang terperinci ... contoh, rupa orang ... bunga2 tertentu ... haiwan or manusia dengan aksi2 tertentu. Orang biasa cam aku ni memang akan lukis ngan pensil dulu untuk dapatkan bentuk yang sesuai , sebagai draf.
Dan aku yakin ... pelukis2 hebat tak yah nak lukis2 dulu. Terus ambil berus , cicah warna dan tenyeh atas kanvas.
Itu dah kategori sifu
Aku?
Jauh panggang dari api
🤣🤣🤣🤣🤣

Terima kasih baca celoteh aku hari ni
Jangan tinggal solat ye
Moga diberkati Allah sentiasa


-peace-
>__<


3 comments: