Popular Posts

Thursday 25 January 2018

Lukis jea ... Aku cikgu sekolah

                           Aku cikgu sekolah.
Lukis jea ... 'Bunga plastik atas meja cikgu'
Hrmmm ... aku.memang cikgu sekolah. Cikgu biasa di sekolah biasa ... dan aku memang 'biasa2 saja orangnya'😁

Dilatih sebagai guru biologi ... mengajar bio setakat tiga tahun sebelum beralih ke physics. Dah jadi macam opsyen aku mengajar fizik.

Tahun ni ... era baru dalam sejarah aku sebagai cikgu.
Era baru? ... cam gempak jea! >__<
Yelah ... bagi orang biasa yang terlalu biasa2 cam aku ni , kira gempaklah.
Apa yang gempaknya?
Citernya bermula sejak akhir tahun lepas ...
Aku dirisik dan dipinang utk mengajar matapelajaran Tasawwur islam ... Wow! Jadi ustazah aku 🤣
...dan macam biasa , aku selalu dan cuba lihat semua yang berlaku daripada sudut positif sesuatu itu terjadi dan aku menerima baik pinangan itu ... dan mulalah aku mencari maklumat , menggoogle sukatan pelajaran bagi matapelajaran tasawwur ini ... ambil positifkan. Nak mengajar mestilah kena lebih pandai daripada yang diajar.

Hinggalah tahun baru bermula. Jadual waktu pengajaran diedarkan ... wow! Sekali lagi, aku terlopong ... terkesima. Hilang kata2 ... tak jadi ajar tasawwur sebaliknya aku diberikan matapelajaran PJK.
(Haishhh ... apabila kaki bangku diminta mengajar PJK😂).
...dan aku ... tetap terima secara positif. Tengok sukatan...2 kali terkesima!!. Mana taknya ... sukatan Pend. Jasmani termasuklah gerakan berirama, lompat kijang, trampolin dan bla bla bla ... agak2 boleh ke nak ajar?. Haishhhh....

Mengajar PJK masuk 2 minggu, jadual baru dikeluarkan lagi dan kali ini ... aku mengajar matapelajaran PSV pula ... dan tentulah termasuk physics dan science.
PSV ... Apa tu? ... Pendidikan Seni Visual!! ... lukisanlah!

Dah hampir tamat 2 minggu aku memgajar PSV ... so hari ni aku nak kongsikan hasil lukisan , karya aku sendiri. Lukisan ini aku lukis dalam kelas lukisan atas permintaan anak2 muridku.

Mana taknya, selesai tugasan ; lukisan 1~ berdasarkan gambar 'mesin jahit' yang dipilihkan oleh ketua panitia PSV.
Maka seterusnya aku harus memilih tugasan  lukisan~2 utk anak2 muridku.
Garu2 kepala mencari idea, aku akhirnya menyusun bunga plastik  atas meja cikgu depan kelas, letakkan buku modul physics yang aku bawa dan adjust sikit lapik meja, biar berlapis2 n nampak beralun sikit.
Lalu aku arahkan anak2 muridku utk melukis model lukisan yang kususun kat depan kelas tu.

Oleh kerana anak2 didikku ini sukar benar nak melukis berdasarkan apa yang mereka lihat ...
"Cikgu! Susahlah. Tak tahu nak lukis cam mana".
"Awak lukis jea berdasarkan apa yang awak nampak".
"Alahh...susahlah cikgu. Cikgu lukislah dulu..."
Maka ... begitulah mulanya terhasil lukisan yang bertajuk, " Bunga plastik atas meja cikgu".
Aku share kan hasilnya di sini. Harap korang bisa menikmati hasilnya ... 😅😅😅

q1

... dan melukislah aku ...
Dulu di sekolah lama , aku adalah guru physic yang mengajar Sivik. Tahun ni, aku adalah guru physics yang mengajar PSV🤣🤣🤣


                                        -peace-
                                           >__<
                               

No comments:

Post a Comment