Popular Posts

Monday 3 February 2014

"Keranamu DIAH" : Bab 7



BAB 7            :           CINTA ZIAH

Cintanya mula berputik .
Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Pertelingkahan antara Zuraimie dan Raziq tempohari rupanya membuka cerita baru. Peristiwa yang terjadi telah merapatkan hubungan antara Ziah dan Zuraimie. Lagipun  , jika mahu dibandingkan antara Ziah dan Diah , masing-masing mempunyai kelebihan dan keistimewaan tersendiri. Sungguhpun kulit Ziah tak secerah kulit Diah namun wajah bujur sireh ayu dan lembut miliknya itu juga mampu menambat hati sesiapa yang melihat.  Tambahan pula ,  sifatnya yang luhur dan prihatin terhadap orang lain menjadikannya teman yang cukup senang didampingi.
Hari ini selesai sahaja kuliah , Ziah terus ke perpustakaan sendirian. Sejak Diah berbadan dua dan pergi baliknya ke kuliah sentiasa di hantar Raziq , Ziah lebih banyak menghabiskan masanya bersendirian mengulang-kaji di perpustakaan. Sengaja tidak diajaknya Ba’ie , teman serumahnya itu. Entah mengapa sejak mengetahui bahawa mereka berdua meminati lelaki yang sama , hubungan antara mereka juga menjadi semakin renggang. Hanya kehadiran  Diah  sahaja yang mampu menjadi pemangkin yang  akan merapatkan mereka kembali.
Setelah duduk di tempat biasanya , Ziah memulakan pembacaan. Banyak perkara yang berkaitan dengan kaedah pedagogi  harus difahami seterusnya dihafal olehnya. Buku nota kecilnya dibuka dan semua maklumat penting dicatatkan secara ringkas di dalamnya. Selesai mencatat dan memahami apa yang dibaca , Ziah akan memejamkan matanya dan mula bercerita sendiri tentang perkara tersebut.
“Untuk belajar dengan lebih cekap , kamu hendaklah menggunakan semua pancaindera yang ada. Contohnya , mata untuk membaca , tangan untuk mencatat dan mulut untuk menceritakan semula tentang perkara tersebut. Dengan  cara begitu tiga kali otak kamu akan dirangsang dengan perkara yang sama. Maka kamu akan dapati sesuatu maklumat itu akan lebih mudah difahami dan lebih cepat untuk diingat atau dihafal. Kelebihan lainnya ialah jika kamu terlupa dengan perkara tersebut di masa-masa akan datang , dengan hanya melihat satu atau  dua perkara yang berkaitan , ingatan kamu tentang perkara tersebut lebih mudah dicapai”. Itulah pesan Cikgu Asni , guru matapelajaran Fizik Ziah semasa dia masih di sekolah menengah duhulu. Hingga ke hari ini pesanan cikgu Asni itu masih lekat dihatinya dan  akan terus diamalkannya.
“Hai Ziah , assalamualaikum. Boleh saya duduk sama?”. Tegur satu suara.
Ziah mengangkat mukanya lalu tersenyum , “Hai , sejak bila pulak awak bukan main sopan sampaikan meminta izin untuk duduk semeja?”. Balas Ziah.
“Oppsss! Selama ini tak pernah  minta  izin ye?”. Kata Zuraimie sambil menutup mulutnya , berpura-pura terkejut.
“Eh , dahlah. Duduk sajalah. Saya banyak perkara yang perlu difahami dan dihafal ni”. Balas Ziah , tidak begitu gemar jika masa belajarnya diganggu.
“Oo gitu. Hmm ...  kalau tak keberatan , boleh saya tahu ... awak sedang belajar pasal apa?”. Tanya Zuraimie sambil menarik kerusi sebelum mengambil tempat betul-betul di hadapan Ziah.
“Saya sedang buat perbandingan  antara  kaedah-kaedah pedagogi yang biasa diguna pakai dalam  pengajaran di sekolah-sekolah”. Jawab Ziah.
“Oo macam kaedah yang dicadangkan oleh tokoh seperti Ivan Parlov dan Skinner?”. Tanya Zuraimie lagi. Sengaja menyebut nama-nama itu untuk menarik perhatian Ziah ... dan dia berjaya!.
“Ya!”. Jawab Ziah sambil memandang muka Zuraimie. Bersinar-sinar matanya merenung wajah lelaki di hadapannya ini. “Wah! Awak tahu pasal mereka?”. Ziah kagum.
“Hmm ... ya. Cuma masalahnya mereka berdua tu yang tidak kenal saya. Hahaha”. Zuraimie berseloroh.
“Eee buat lawak pulak. Dah tu gelak kuat-kuat. Hello! Ini perpustakaanlah!”. Bisik Ziah.
“Okey sorry. Saya cuma teruja jumpa awak di sini. Err ... kalau itulah perkara yang awak nak belajar hari ini , saya boleh bantu. Idea-idea mereka telahpun saya fahami dan ingat di kepala ini baik-baik”. Kata Zuraimie  dengan penuh bangga.
“Betul?. Hmm ... kalau begitu bolehlah saya ‘short cut’. Tak payah  baca  buku  tebal-tebal ni.  Awak sajalah yang terangkan kepada saya , boleh?”. Tanya Ziah.
“Ha ha ha ... pandai mengelat ya?. Tak apa , demi awak saya rela membantu tapi ... dengan satu syarat”. Kata Zuraimie.
Ziah memandangnya sambil mengangkat kening , “Syarat?”. Tanyanya kurang pasti.
“Ya. Syarat mudah saja”. Jawab Zuraimie.
“Apa dia?”. Tanya Ziah lagi.
“Teman saya makan tengahari. Perut saya ni dah lapar sangatlah. Saya belanja , boleh?”. Pinta Zuraimie.
“Awak belanja?. Hmm  ... okey jugak. Lagipun sekarang ni dah pukul 1:45 petang. Memang patut sangatlah kita makan tengahari. Err  habis tu bila awak nak tolong ajar saya?”. Tanya Ziah .
“Alah , sambil makanpun saya boleh terangkan. Jomlah , lapar ni!”. Ajak Zuraimie.
“Err okey”. Pucuk dicita ulam mendatang , Ziah tidak melepaskan peluang. Dia gembira kerana Zuraimie sudi mengajaknya keluar makan bersama. Hanya mereka berdua!

Saya nak mengenali awak lebih dalam ...
Mereka berjalan beriringan meninggalkan pintu besar bangunan perpustakaan. 
“Kita makan di Katetaria?”. Tanya Ziah.
“Tak mahulah , kita makan di luar. Pernah dengar ‘Rimbunan Buluh?”. Tanya Zuraimie.
“Rimbunan Buluh?. Tempat makan ke tu?”. Tanya Ziah sambil mengerutkan dahinya.
“Hmm ... tempat makanlah tu. Kan kata nak pergi makan tengahari?”. Jawab Zuraimie sambil tersenyum memandang Ziah. Ziah turut tersenyum.
“Jauh ke?”. Tanyanya.
“Tak jauh. Dekat dengan Pekan Kajang je”. Jawab Zuraimie.
“Kita pergi berdua saja?”. Ziah tiba-tiba berasa kurang selesa.
‘Bila berdua , yang ketiga pasti syaitan!’. Pesan ustaznya dulu masih segar dalam ingatan.
“Ya. Bolehkan?. Lagipun  kita bukan nak ke mana-mana. Cuma nak pergi makan tengahari sahaja. Ke awak nak kita ajak Ba’ie?. Saya ada nombor telepon dia”. Tanya Zuraimie.
“Hushhh! Siap ada nombor telepon Ba’ie lagi. Minah tu kalau Zuraimie yang ajak mesti takkan tolak. Makin tipislah harapan aku. Ini tak boleh jadi!!”. Fikir Ziah.
“Laa ... temenung pulak. Nak ajak Ba’ie ke?”. Tanya Zuraimie lagi.
“Err ... tak apalah. Tak payahlah ajak dia. Nanti tambah lambat pula kita. Kata dah lapar sangat tadikan. Jomlah kita terus pergi”. Ziah memberikan alasan.
Zuraimie tersenyum mendengar jawapan itu.  Sengaja Zuraimie menyebut nama  Ba’ie kerana dia sebenarnya ingin menguji sama ada Ziah ada menaruh hati padanya atau tidak.

Peristiwa Ba’ie datang kepadanya dan berterus-terang tentang perasaannya tempohari menyebabkan  Zuraimie  sedar bahawa ada gadis lain yang juga mencintainya dalam diam. Demi mencapai hajatnya , Ba’ie secara tidak sengaja telah memburukkan gadis itu. Gadis yang sebenarnya amat bersopan dan sangat rugi untuk dilepaskan. Kini gadis itu sedang duduk bersebelahan dengannya!.

“Zuraimie , saya tahu apa yang mungkin akan saya katakan ini agak janggal , tapi hati saya mendesak agar saya  menyatakannya juga kepada awak. Saya yakin jika perempuan semulia Syaiditina Khadijah telah menunjuk jalan maka tak salah saya mengikutinya”. Ba’ie memulakan bicara. Berani benar gadis ini memburu cintanya. Siap menjadikan isteri rasulullah (saw) sebagai contoh ikutan. Tidakkah dia sedar yang wanita mulia itu tetap menjaga tatasusila dan keanggunan seorang wanita. Beliau tidak menyatakan hasratnya sendiri sebaliknya menyampaikannya melalui utusannya , Nafisah.
Terkejut Zuraimie mendengar kata-kata Ba’ie itu. Tidak disangka , pertemuan yang diminta oleh Ba’ie adalah untuk meluahkan perasaannya terhadap dirinya. Zuraimie rasa terperangkap namun tidak dapat melepaskan diri , terpaksalah dia bertahan mendengar luahan perasaan Ba’ie.
“Terus – terang saya katakan , saya memang menyukai awak dan kalau boleh saya ingin menjadi suri dalam hidup awak. Saya berjanji akan menjadi  seorang isteri yang baik dan patuh. Juga akan menyayangi kedua ibu bapa awak seperti ibu bapa saya sendiri”. Kata Ba’ie lagi , berkata tanpa segan silu. Matanya memandang tepat ke muka Zuraimie.
Zuraimie tergamam , "Wow!". Fikirnya.
“Saya terpaksa mengambil tindakan nekad memulakan langkah dahulu kerana saya tahu awak ni memang ramai peminat malah rakan serumah saya sendiri kini menjadi saingan ”. Ba’ie mempertahankan tindakannya.
Zuraimie membuat muka ‘pelik’ dan ‘tidak faham’ mendengar kata-kata Ba’ie itu , “Rakan serumah dia?. Siapa?. Diah ... tak mungkin atau ...”. Zuraimie berfikir.
“Huh!. Saya yakin lepas ni akan ada orang lain , mungkin Ziah atau gadis lain akan datang kepada awak dan meluahkan perasaan mereka. Jadi , saya harap awak akan mempertimbangkan permintaan saya dahulu”. Kata Ba’ie , celupar benar mulutnya kerana sanggup mengaitkan orang lain demi mengiyakan tindakannya itu.

“Puhh! Berani betul kau !!”. Kata Zuraimie tiba-tiba.
“Err ... apa maksud kata-kata awak tu Zuraimie?”. Tanya Ziah , terperanjat mendengar kata-kata Zuraimie yang terlebih emosi itu.
“Eh!. Sorry! Sorry Ziah. Saya sebenarnya terkenangkan orang lain.  Errr ... kawan saya, Zaid!. Dia hari tu bertekak dengan tutor Bio-Math dia!!”. Zuraimie berbohong.
“Hmmm ... ingatkan awak mengata saya. Sebenarnya saya tak biasa keluar berdua sahaja dengan mana-mana lelaki. Ini kali pertama”. Akui Ziah. Terasa malu untuk menyatakannya.
“Hmm ... kiranya saya ini sangat bertuah menjadi lelaki pertama yang keluar dengan awak. Terima kasih Ziah. Gembira saya mengetahuinya”. Balas Zuraimie sambil tersenyum meleret memandang Ziah. Ziah tertunduk malu.
“Hmm ... manisnya melihat kau tersipu-sipu begitu!”. Kata hati Zuraimie.
Entah mengapa , dia merasakan Ziah ini mampu menggantikan tempat Diah di dalam hatinya. Dia juga rasa bersyukur apabila Ba’ie telah terlajak kata . Rahasia  hati Ziah terhadapnya telah terbongkar. Dalam masa yang sama Zuraimie mengagumi kesungguhan dan kemampuan Ziah berlagak biasa di hadapannya.
“Pandai kau menyembunyikan perasaanmu. Hmm ... akan ku usahakan agar kau menjadi milikku!. Buat apa ditunggu pada yang tak sudi. Ya! Aku yakin , kau lebih sesuai buatku”. Kata hatinya. Bersama keyakinan itu , Zuraimie memberhentikan kenari biru di perkarangan ‘Rimbunan Buluh’ , medan makan yang agak popular di  Bandar Kajang.
Rimbunan Buluh –  mungkinkah akan bertambah kukuh ikatan yang terjalin antara dua hati . Semuanya masih suatu misteri ...

Ziah gembira ...
Malam itu di rumah sewa mereka ,  Ziah sangat gembira. Hatinya berbunga mekar mengenangkan kemesraan yang ditunjukkan Zuraimie kepadanya sewaktu mereka makan bersama tengahari tadi. Dia menyanyi-nyanyi kecil ...
“Wah! Seronoknya cik akak kita ni hari ni. Ada apa-apa yang berlaku?”. Tanya Nonie , sengaja mendekatkan telinganya ke mulut Ziah.
“Hishh!. Apa pulaknya?!”. Jawab Ziah sambil menolak  muka Nonie.
“Hushh! Sampainya hati!”. Jerit Nonie.
“Ya lah Ziah. Sedari tadi kau asyik menyanyi saja. Hati kau bagaikan sedang berbunga-bunga. Hah! Ada prince charming sudah menambat hati kau ke?”. Tanya pula Mazliana. Mazliana budak kampus yang menumpang tidur di rumah mereka malam  itu juga turut perasankan kegembiraan dan keceriaan Ziah.
“Eh! Mana ada. Aku memang selalu macam nilah. Kan Diah?!”. Ziah meminta sokongan sahabat karibnya. Diah hanya tersenyum sambil mengangkat tangannya.
“Aku tak campur!”. Jawabnya.
“Ceh!!. Tak sporting langsung!”. Balas Ziah. Mencebik.
“Ha ha ha ha ha”. Yang lain sama-sama tertawa.
“Eh , apa kecoh-kecoh ni?”. Tanya Ba’ie , tiba-tiba mencelah.
“Betul ke Ziah , ada prince charming mengorat kau?”. Tanyanya agak kasar.
“Eh! Sudah-sudah. Mari kita dengar berita ni. Kisah budak sekolah disimbah asid. Macam-macam kes jenayah sekarang ni!!”. Diah  yang berbaring di hadapan televisyen , tiba-tiba bangun  lalu  menarik Ziah duduk bersamanya. Sengaja mahu menyelamatkan Ziah daripada melayan kata-kata Ba’ie yang menyakitkan hati itu.
“Jadi budak U kenalah tahu isu-isu semasa”. Katanya selamba.
“Ya lah mak nenek. Kekawan mari kita dengar berita!”. Balas Nonie lalu turut mengambil tempat di hadapan  kaca televisyen. Begitu juga dengan Mazliana , tinggallah Ba’ie sendirian. Bengang benar perasaannya lalu melangkah masuk ke bilik.
“Aku ada kerja nak buat. Sorry , tak dapat nak joint korang!”. Katanya sebelum menutup pintu bilik.


Zuraimie memasang angan
Tersenyum mengenangkan wajah Ziah yang tertunduk malu apabila dia mula membayangkan perasaannya siang tadi.
“ Saya sebenarnya suka sangat berkawan dengan awak. Awak dan Diah memiliki sifat yang amat  berbeza  tetapi kedua-duanya mempunyai keistimewaan yang sukar dicari pada orang lain”. Kata Zuraimie. Ziah memandangnya tidak faham.
“Err ... maksud saya. Kalau boleh , saya nak mengenali awak  dengan lebih dekat lagi. Saya nak tahu semua perkara tentang diri awak , kegemaran awak , keluarga dan semualah yang berkaitan dengan awak”. Kata - kata Zuraimie itu membuatkan Ziah malu. Tergambar padanya perasaan yang cuba disampaikan oleh Zuraimie.
“Adakah aku bermimpi?”, Katanya perlahan ...
“Tidak!. Awak tidak bermimpi. Saya jujur ingin berkawan rapat dengan awak!”. Balas Zuraimie. Ziah tergamam  mendengar jawapan itu , “Eeee ... malunya!. Kenapalah aku sampai terlepas cakap!!”. Kata Ziah dalam hatinya.
Zuraimie bagaikan dapat membaca fikiran Ziah. Dia tersenyum panjang!.

 “Hmm ... sahlah sudah. Aku tidak bertepuk sebelah tangan. Tunggulah Ziah , aku pasti akan berterus-terang menyatakan  cintaku  padamu dalam masa terdekat ini. Tapi sebelum itu akan aku fikirkan dahulu cara yang romantik untuk menyatakannya. ‘Candle light dinner’? atau ... petikkan gitar dan mainkan sebuah lagu cinta buatmu? Atau ... sms cinta?. Ahh! Susahnya nak jadi lelaki romantik!”. Katanya sendiri sambil tersenyum-senyum lalu mencapai gitar yang tersandar di dinding biliknya. Tali gitar dipetik perlahan maka beralunlah puisi cinta buat sidia ... diiringi petikan gitar ... ‘Ah! Romantiknya!’



Engkaukah itu?

Engkaukah itu?
Yang datang tatkala hati merindu
Jiwa gelisah bagai diburu
Dilanda gelombang kasih hampa
Hancur luluh kedamaian di jiwa
Ranap punah sebuah harapan
Dek kekecewaan yang datang melanda
Tika Patah semangat si pemburu cinta.

Engkaukah itu?
Yang  datang bersama nur kasih
Membawa penawar hati nan rindu
Buat mendamai jiwa nan resah
Menghulur tangan memimpin jalan
Agar pulih kedamaian di jiwa
Terbina semula harapan nan menghilang
Hapus sudah kekecewaan lama
Bersama memulih  membina cinta

Engkaukah itu?
Kan sama mengorak langkah
Membuka tirai kehidupan baru
Menyemai kasih memadu asmara
Menyerikan perjalanan  hidup
Bersama senyum tawamu
Kan menjadi pengubat lelah
Setelah penat  mengharungi hariku
Namun aku pastinya bahagia
Kerna ku tahu
Kau sentiasa ada ... menunggu!


 
“Ziah!!! ... Engkaukah itu?!”. Jerit Zuraimie.
“Mungkinkah engkau yang bakal datang mengubat  lukaku  ini?. Atau ... kau hanyalah sebuah persinggahan buatku melepas lelah”. Zuraimie berkata kepada dirinya sendiri.
Dia cuba membayangkan andai ditakdirkan Diah datang merayu kasih , mampukah dia menolaknya?.
“Tidak! Kasihku tetap padamu Diah. Tapi aku tahu hatimu sudah menjadi milik orang lain.  Milik dia ... bukan aku!. Huh! hidup ini harus diteruskan sungguhpun tanpamu di sisi. Mungkin bersama Ziah ,teman baikmu sendiri.  Diah! Diah! Mengapa bukan aku yang kau pilih?”. Zuraimie berkata sendiri , cuba memujuk hati menerima hakikat bahawa cintanya terhadap Diah hanya bertepuk sebelah tangan. 

Setelah lama berfikir , Zuraimie menutup malamnya dengan keputusan yang bulat di dada ... “Ziah , bersedialah untuk menerima cintaku!”.  Katanya sebelum mencampakkan jauh bayangan Diah dari hatinya. Keputusan telah dicapai , Zuraimie melelapkan mata dengan senyuman di bibir ... “Ya. Kau adalah orangnya Ziah.  Zzzzzzz ...”

Zuraimie mengorak langkah.
Pagi itu Ziah dikejutkan oleh bunyi ‘alarm’  telepon bimbitnya.
“Huh! Dah pagi ... dah sampai masa bangun”. Ziah mencapai telepon bimbitnya lalu menghentikan ‘alarm’ yang masih berbunyi. Ketika mahu meletakkannya  semula  di atas rak buku bilik tidurnya , matanya tertangkap lambang ‘pesanan masuk’ yang tertera pada skrin telepon bimbitnya itu.
“Siapa  pula yang pagi-pagi buta sudah menghantar pesanan ni?”. Katanya sendiri lalu membuka peti pesanannya ...

‘Assalamualaikum!. Selamat pagi ... semuga hari anda akan ceria sentiasa’
Ziah  agak terkejut membaca ‘pesanan’ itu lalu menekan pendetailan butiran ;
                                    From : Zuraimie
                                    Date : 25 Mac  6:01am
“Seawal ini dia sudah menghantar ucapan selamat pagi kepadaku. Apa maknanya  semua ini?”. Ziah bertanyakan dirinya sendiri , terkebil-kebil matanya cuba mencari makna yang tersirat.
“Mungkinkah ini petanda baik? Aku tidak bertepuk sebelah tangan atau ... aku hanya persinggahan buat merawat hatinya yang luka?. Hmm ... apapun , baik aku tunggu dan lihat perkembangan selanjutnya. Jangan over excited Ziah. Nanti kalau jatuh , sakitnya tak teranggung , kau juga yang parah”. Ziah mengingatkan dirinya. Ziah sedar bahawa dia hanyalah pilihan kedua.
 Sebaik sahaja Ziah melangkah keluar dari bilik untuk ke bilik air , Ba’ie yang tidur disebelahnya terus mencapai telepon bimbit Ziah lalu menekan ‘inbox’ , mencuri baca isi  pesanannya!.
“Tak guna!. Kenapalah kau mahu juga bersaing denganku?”. Kata hatinya , bengang membaca pesanan yang dihantar Zuraimie kepada Ziah. “Zuraimie ni pun satu , sudah aku ingatkan masih juga dia nak melayan minah ni. Ini tak boleh jadi. Uh! Apa aku nak buat ni?. Macam mana nak buat Zuraimie benci dia?”. Setelah berfikir sejenak , Ba’ie bertindak nekad ...
“Maafkan aku Ziah. Kawan tetap kawan tapi kalau soal cinta , aku takkan mengalah!” lalu jari jemarinya segera menaip sesuatu ...

‘Awak tak ada kerja lain ke pagi-pagi buta mengganggu orang dengan pesanan yang tak masuk di akal?’.
Setelah habis menaip , segera butang send ditekan. Kemudian Ba’ie  memadamkan pula maklumat dalam kotak send item Ziah.
“Aku pasti , Zuraimie tentu tersinggung menerima pesanan ini”. Ba’ie berkata sambil tersenyum puas lalu meletakkan semula telepon bimbit Ziah ditempat asalnya.
Pasti tiada siapa menduga , Ba’ie sanggup bertindak biadap membalas pesanan dari Zuraimie itu tanpa pengetahuan Ziah.
“Eh! Awak buat apa tu Ba’ie?. Bukankah itu telepon bimbit Ziah?”. Tanya Diah yang kebetulan melangkah masuk ke dalam bilik setelah selesai menunaikan solat subuh pagi itu.
“Errr ... errr ... Diah. Dah solat?. Saya cuma tumpang tengok jam. Baru sedar , dah pukul 6 lebih. Errr ... takpalah saya nak pergi mandi dulu”. Jawab Ba’ie tergagap-gagap , cuba menutup tembelangnya.
“Kan bilik air ada orang , macam mana awak nak mandi sekarang”. Balas Diah , mulai curiga.
“Oo ye ke?.Takpalah kalau gitu saya gosok baju dululah. Nanti senang lepas mandi terus boleh bersiap”. Balas Ba’ie sebelum tergesa-gesa melangkah keluar.
“Pelik!. Macam ada yang tak kena je dengan budak Ba’ie ni”. Fikir Diah.


Ba’ie itu mencurigakan
Sebaik sahaja Ziah habis mandi , Diah segera mendapatkannya.
“Ziah , aku rasa baik kau ‘check’ telepon bimbit kau tu pasal tadi aku nampak Ba’ie macam buat sesuatu pada telepon kau tu. Aku syak dia ada buat yang tak baiklah sebab bila aku tanya dia gelisah semacam je”. Diah memberitahu Ziah hal yang berlaku. Dia tidak mahu ada orang yang mengkhianati atau berbuat jahat kepada sahabat baiknya ini.
“Hishh! Biar betul Diah. Berat tuduhan kau tu”. Balas Ziah acuh tidak acuh.
“Betul!. Bila aku tegur , dia tergagap-gagap menjawab. Konon nak tumpang tengok jam. Bukankah dia sendiri ada telepon bimbit. Nak juga tengok kau punya!”. Kata Diah.
“Tak mungkinlah , mungkin bateri telepon dia ‘ kong’  sebab tulah terpaksa tengok telepon bimbit aku. Ahh! Sudahlah!!. Takde bendapun yang rahasianya dalam telepom  aku tu” . Jawab Ziah selamba.
“Dahlah ! Jangan risau yang bukan-bukan!”.  Kata Ziah lagi sebelum menolak  Diah ke arah bilik air. “Pergi mandi. Busuk!”.


Bergegas ke Perhentian bas
Setelah selesai bersiap , seisi rumah kecuali Diah bergegas ke Perhentian bas.
“Eh! Diah tak ikut  sekali?”. Tanya Mazliana , masih belum tahu bahawa Diah akan dijemput dan dihantar pulang oleh Raziq.
“Tak!. Dia sekarang ada driver”. Jawab Nonie sambil tertawa kecil.
“Driver?”. Tanya Mazliana , tidak faham.
“Diah sekarang ada  yang datang mengambil dan menghantar balik . Setiap hari begitu”. Jawab Nonie. “Orang dah ada ‘boyfriend’lah katakan. Eh silap , bakal tunang!”. Usik Nonie sambil merenyih.
“Ya?. Bertuahnya badan. Apasal aku paling lambat tahu hal ni?!”.Balas Mazliana . Diah hanya tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepala  mendengar komen rakan-rakannya itu.


Mahu tidak mahu Ziah terpaksa mengalah ...
Maka berjalanlah mereka beramai-ramai ke perhentian bas , meninggalkan Diah menanti ‘kereta’nya di hadapan rumah . Sedang mereka menanti bas tiba-tiba sebuah kereta kenari biru muncul dan berhenti betul-betul di hadapan mereka. Cermin kereta diturunkan , “Assalamualaikum! Ziah marilah saya tumpangkan awak ke kuliah!”. Panggil Zuraimie dengan sopan.
“Waalaikumussalam.  Err ... terima kasih banyak tapi ... saya lebih selesa naik bas. Saya naik bas dengan kawan-kawan saja”. Balas Ziah.
“Tak mengapalah , ajaklah kawan-kawan Ziah naik sama”. Balas Zuraimie , agak mendesak.
“Errr ...”. Ziah teragak-agak.
“Oklah tu Ziah , boleh cepat sikit kita sampai. Tak perlu berdiri di sini lama-lama”. Sampuk Nonie lalu mendahului Ziah membuka pintu kenari sebelum mengambil tempat di kerusi sebelah belakang. Tindakannya diikuti oleh Mazliana maka tinggallah satu lagi tempat kosong di hadapan. Mahu tidak mahu Ziah terpaksa mengalah duduk di situ.
“Kebetulan  saya lalu di sini ketika kamu orang tengah menunggu bas. Memang patutpun saya tumpangkan awak semua”. Kata Zuraimie , cuba membenarkan tindakannya.
“Ya , betul kata awak”. Balas Ziah.
“Hmm ... terkejut saya menerima balasan awak tadi pagi”. Zuraimie berkata perlahan , sekadar untuk didengar oleh Ziah sahaja.
“Err ... balasan?”. Ziah tidak dapat menangkap maksud kata-kata Zuraimie itu.
“Tak mengapa  , saya suka permainan awak. Jinak-jinak burung merpati”. Kata Zuraimie lagi. Ziah tambah keliru , “Permainan apa yang dimaksudkan Zuraimie?”. Fikirnya sebelum mengambil keputusan untuk mendiamkan diri.
“Hmm ... jual mahal ye?”. Fikir Zuraimie sendiri sambil tersenyum. Mengerling ke tangan dan jari jemari  Ziah yang panjang runcing , “Hmm ... cantik!”.


 Zuraimie mengorak langkah
Begitulah keadaannya setiap hari ... setiap pagi pasti ada sahaja nota pesanan yang dikirimkan buat Ziah. Namun tiap kalinya pasti akan dijawab oleh Ba’ie tanpa pengetahuan Ziah.  Kemudian Zuraimie pasti akan memberhentikan keretanya  tepat pada waktunya di perhentian bas. Nota-nota pesanan yang dihantar oleh Zuraimie dan pembohongan dan laku khianat Ba’ie  terhadap sahabatnya sendiri ... semuanya menjadikan hidup Zuraimie semakin ceria dan bermakna. “Permainan ini semakin menarik!”. Fikir Zuraimie.

Pesanan pada hari kedua:
‘Assalamualaikum.  Semoga hari anda akan seceria dan seindah wajah anda’
Balasan oleh Ba’ie  tanpa pengetahuan Ziah:
‘Tiada kena mengenanya keindahan hari ini dengan wajah sesiapapun!’
Respon Zuraimie:
“Ha ha ha ... melawan nampaknya. Menarik!”.

Pesanan hari ketiga:
‘Assalamualaikum. Semuga hati anda kan tetap ceria di pagi yang mendung ini’
Balasan oleh Ba’ie  tanpa pengetahuan Ziah:
‘ Hanya empunya diri sahaja yang akan tahu rasa hatinya. Orang lain tak perlu  
  peduli!’
Respon Zuraimie:
“Wow! Garangnya!. Tercabar aku jadinya ”.

Pesanan hari ke empat:
‘Assalamualaikum. Saya suka melihat wajah anda yang sentiasa tenang dan ayu’
Dan sebaik sahaja Ba’ie terbacakan nota pesanan Zuraimie itu , marahnya meluap-luap , rasa cemburu bagai tidak terbendung lagi ...
Balasan oleh Ba’ie tanpa pengetahuan Ziah :
‘ Sengal!!!!! ’
Respon Zuraimie:
“Sengal?”. Zuraimie terkejut dengan balasan yang diterimanya.
“Biar betul minah ni. Kot iya pun agak-agaklah sikit. Ada ke patut dia kata aku sengal?”. Fikirnya lagi. Tersinggung dengan balasan jawapan yang diterimanya.
Maka hari itu  Zuraimie tidak berhenti lagi untuk menumpangkan Ziah dan teman-teman serumahnya. Ziah pula yang merasa hairan ...
“Kenapa agaknya dia tidak berhenti menumpangkan kami hari ini?. Sakitkah dia atau ... ada sesuatu yang tidak kena?”. Ziah tertanya-tanya sendiri.
“Hai Ziah , mana cik abang kita ni?”. Tanya Nonie. Ziah hanya tersenyum tawar.

Pelik ... macam ada yang tidak kena
Sampai sahaja di dewan kuliah hari itu , Ziah segera mencari bayangan Zuraimie.
“Kenapa dia tak menjemput kami hari ini?. Pelik ... macam ada yang tidak kena sahaja”. Fikir Ziah lagi. Setelah puas mencari , memandang kiri dan kanan maka ternampak olehnya  orang yang dicari. Zuraimie mengambil tempat paling depan , betul-betul di hadapan ‘lecturer’. Bagai sengaja mahu menayangkan dirinya kepada Ziah. Mukanya masam mencuka. Sesekali menoleh ke belakang melihat-lihat ke arah Ziah.
“Pelik lelaki ini. Haii ... Zuraimie , apa yang tak kena ni?. Aku ada buat salah ke?”. Kata Ziah perlahan.

Sikap Zuraimie hari itu membuatkan Ziah bingung. Rosak  harinya dek rasa resah gara-gara sikap Zuraimie yang berubah tiba-tiba. Sedari pagi membawa ke tengahari sehingga menjelang petang ,  persoalan  masih tidak terurai. Zuraimie tetap juga begitu. Malah lebih teruk lagi , setiap kali Ziah cuba mendekati atau memanggil namanya , Zuraimie segera melarikan diri.
“Kenapa ni?. Kenapa tiba-tiba marah , apa yang tak kena?”. Ziah bingung dan sedih.  Perangai Zuraimie yang kebudak-budakkan itu memeningkan kepala Ziah.
“Kalau ada yang tak kena , bincanglah. Bukan melarikan diri macam ni!”. Getus Ziah lantas telepon bimbitnya dikeluarkan dari dalam beg

‘Mie , awak kenapa?. Saya ada buat salah pada awak ke?. Kalau ada maafkan saya. Boleh tak kita jumpa dan bincangkan hal ni?’

Setelah butang send ditekan , Ziah menunggu sebentar tapi sampai sudah , pesanannya langsung tidak dibalas. Kasihan Ziah ... sedih ... bingung ... resah ... akhirnya berlalu juga hari itu. Hari yang telah mematikan impian indah Ziah!.

                                             Selembar nasihat  :
                                    Mengapa harus meresah sendiri?
                                  Andai curiga memecah damai jiwa
                                         Kian dibiar kian parah

                             Seharusnya persoalan segera dirongkai
                   Berkomunikasi ! berkomunikasi ...  itulah caranya
                               Agar menghilang kabus kelam
                           Kembali menyinar cahaya kepastian
                          Yang pastinya membawa kebahagiaan


 






No comments:

Post a Comment